ANNONSE

Tok tempen på nordiske retaileres omnikanalstrategi: Dette er Norge størst på

Foto: Istock
Norge leder an i bruken av klikk-og-hent.
Linn Adine Andersen

Nets står i dag klare med en fersk rapport om hvordan det står til i den nordiske detaljhandelen.

Blant annet har man tatt tempen på omnikanale løsninger, og det er ingen tvil om at de fygitale tjenestene, som ble livsviktige for handelsbransjen under pandemien, fortsatt spiller en viktig rolle for både bransjen og forbrukerne.

Forhandlere som tar i bruk denne teknologien, får et fortrinn i en stadig mer konkurransepreget verden. I tillegg til flere kunder og økt tilfredshet, finnes det også fordeler som strømlinjeformet salg, bedre kundedata og mer effektiv administrasjon, skriver Nets i rapporten.

Nets Nordic Payment Report er basert på undersøkelser blant både forbrukere og forhandlere i Norden. Resultatene viser at 62 prosent av norske forhandlere har integrert omnikanale løsninger. Svenske forhandlere er imidlertid på topp med sine 68 prosent, og Danmark ligger lengst bak med 58 prosent.

Norge størst på klikk-og-hent

Forbrukerne legger dessuten ikke skjul på at de elsker klikk-og-hent, som kanskje er en av de enkleste måtene å knytte en nettbutikk og fysisk butikk sammen på.

Andelen forbrukere som benytter seg av klikk-og-hent er størst i Norge, med 70 prosent. Deretter følger Danmark, Sverige og Finland med henholdsvis 57, 43 og 35 prosent.

For forbrukerne er de største fordelene med bruk av klikk-og-hent at det er praktisk og at innebærer mer eller mindre ingen kø, hvilket også er praktisk. Omtrent en femtedel mener at dette er de viktigste grunnene til å bruke tjenesten, skriver Nets.

Videre viser funnene at 12 prosent av nordiske forhandlere, og i all hovedsak fysiske butikker, planlegger å implementere klikk-og-hent løsninger i fremtiden.

Del artikkel: