I februar leverte sportskjeden XXL et kriseresultat i et allerede tøft detaljhandelsmarked. Deres forhåpentlige løsning var tydelig. De tråkker på gassen og selger ut varer i en massiv kampanje for å sikre selskapets likviditet.
Sportskjeden er ikke alene om å sitte med store lageroppbygginger i et marked som, til tross for en liten økning i januar, er preget av nordmenn som rett og slett shopper mindre.
Nettbutikken Derute.no selger også sports- og friluftsutstyr. Gründerne og de ansatte er en gjeng som er lidenskapelig opptatt av å ha det moro ute, og like opptatt av å hjelpe kundene å finne det rette snowboardet, klatreutstyret eller skihanskene.
Nå står de i samme posisjon som sportskjempen XXL og skal tømme lageret for varer til en verdi av 10 millioner kroner.
Vi som aktør har gjort mange grep i 2022 for å posisjonere oss for de neste årene. Dette er selvsagt kostbart, og har, kombinert med markedssituasjonen i 2022-2023, gjort at det er ønskelig og nødvendig å styrke likviditeten i selskapet, forteller Didrik Rasmussen, medgründer og markedsansvarlig i Derute, til Ehandel.
Rasmussen gründet nettbutikken i samarbeid med Jarle Friis og Christer Friis tilbake i 2016. I dag driver man, i tillegg til nettbutikken, et showroom og kompetansesenter på Hvalstad i Asker samt en butikk på Lille Grensen i Oslo.
Fjoråret brukte de tre gründerne på å rigge seg for fremtiden. Butikken i Oslo ble pusset opp og kort tid etter fulgte en nyoppusset nettbutikk. Høsten bød på årets største prosjekt – nemlig et robotlager levert av Autostores datterselskap PIO.
Som en konsekvens er selskapet nå nødt til å kvitte seg med varene som står på lager.
Vi sitter på et kurant varelager i forhold til hvor relevante produktene er, men den totale verdien av varelageret er for høyt i forhold til den omsetningen vi forventer de neste 12 månedene. Det er også er mange andre aktører i bransjen (om ikke alle) som sliter med for høye varelagre, som også er med på å presse markedssituasjonen. Vi ser en stor risiko for at vi kan bli sittende med et for høyt varelager gjennom sommeren og inn i neste vintersesong, dersom vi ikke tar større grep nå, forklarer Rasmussen.
Omsetningen rett til værs
Siden pandemien gjorde sitt inntog og det norske samfunnet så og si stengte ned den 12. mars 2020, har omsetningen økt kraftig for nettbutikken. Med Norgesferierende nordmenn stilte Derute med utstyret som trengtes.
Fra en omsetning på litt over 5,4 millioner kroner i 2019 nærmest femdoblet selskapet inntektene året etter, hvor omsetningen endte på 24,4 millioner kroner. I 2021 viste regnskapet en omsetning på 44 millioner kroner.
Kampanjen som nå er satt i gang skal vare ut mars, og med varer til en verdi av 10 millioner kroner er vi nysgjerrige på hvor mye de ønsker å sitte igjen med når salget er avsluttet.
Hvor mye fortjeneste håper dere å sitte igjen med etter kampanjen er over den 1. april?
Vi ønsker ikke å gå inn i detalj på forventet bruttofortjeneste på kampanjen. Hovedfokuset vårt nå er å redusere varelageret og sikre likviditet, og ikke fortjeneste. For mange blir 2023 et "opprydningsår", og de kampanjer som kjøres i bransjen vil straffe alles marginer, spesielt når store aktører dumper vesentlig volum ut i markedet til ekstremt lave priser. De grep vi gjør nå er for å sette oss i en posisjon for å kunne nå vår målsetning om brutto- og nettomarginer lenger frem i tid.
Vi lurer også på om nye erfaringer vil påvirke selskapet til å tenke annerledes rundt varelager og innkjøp i årene som kommer.
Har det siste året gjort at dere kommer til å jobbe med innkjøp og lagerbeholdning på en annen måte enn dere har gjort til nå?
Vi jobber kontinuerlig med måter å optimalisere lager og logistikk. For øyeblikket er verdien av varelageret vårt høyere enn ønsket nivå basert på den omsetningstakten vi har. Vi har noen mål om hvor høy verdien bør være i forhold til den omsetningen vi budsjetterer. Ettersom vi planlegger for økt omsetning i årene fremover, er det nå naturlig å redusere lagerverdien, før den skal bygges opp igjen i takt med omsetningen.
Vi er også i kontinuerlig dialog med våre leverandører for å sikre en mer fornuftig vareflyt, hvor risiko spres jevnere mellom oss og de. Vi tror at et godt forhold og gode avtaler med leverandørene våre vil være med å sikre god tilgang på riktige produkter for våre kunder. Ingen av grepene vi tar innebærer at kundene våre skal måtte vente lengre på produkter de bestiller på derute.no. God kundeservice og raske leveranser har vært førsteprioritet for oss siden vi startet DER/UTE, og det vil der fortsette å være i tiden fremover.