Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Tømming av lagre og høstrigging – dette gjør e-handlerne i sommer

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Selger ut sommervarene for å gjøre plass til høstnyhetene.

ANNONSE

Sommeren er allerede godt i gang og det samme gjelder planleggingen innen høsten kicker av med alle tilhørende kampanjer og gode salgsperioder.

Vi har tatt en prat med tre store aktører innen kategoriene klær og mote, sport og fritid samt barn og leker. De kan alle fortelle at de har store forventninger til salget i juli samt at man gleder seg til høsten som unektelig nærmer seg med stormskritt mens vi nyter sol og late dager.

Toril H. Wikmark, viseadministrerende direktør i Get Inspired, melder at trafikken inn mot sommeren er god.

Spesielt i år har juni vært en veldig god måned for oss omsetningsmessig. Vi har hatt godt vær over hele landet, og kundene har vært klare til å handle sommervarer. Når juli og fellesferien kommer er det normalt en del roligere. Det forventer vi også i år. August starter normalt noe roligere, så er sesongen i gang for fullt fra og med skolestart, da er det høstvarer som gjelder for kundene våre, sier Wikmark til Netthandel.

Hos Jollyroom holder man en knapp på ekstra gode sammenlignbare tall da sammen periode i fjor var noe tøffere enn i år.

Vi ser at bransjen har hatt det tøft siden andre halvår i fjor. Det betyr at vi fra og med sommeren i år møter andre sammenligningstall hvor vi ser en mulighet til kunne øke mot fjoråret. Vi har et sterkt sortiment koblet til utelek og det i kombinasjon med flere gode tilbud til kunden gjør at vi er spente på å se hva juli og resten av sommeren har å tilby, sier  Nicole Bellman, HR & Communications Manager hos Jollyroom

Stormberg stemmer i og håper å kapre både nordmenn på ferie i hjemlandet samt turister som nye kunder.

Vi har god trøkk i sommermånedene og har stor tro på at mange skal reise rundt på Norgesferie i år. i tillegg ventes det mange turister rundt om i Norge og ved grensehandelen til Sverige. Vi gleder oss til en hektisk og shoppingfylt sommer, kommenterer Nina Johansen, salgs- og markedssjef hos Stormberg.

Jobber med redusering av varelageret

Men hvordan står det til med lagerbeholdningen over sommeren? Det er vi i Netthandel nysgjerrige på. Blir det haugevis av kampanjer for å kvitte seg med varer?

Som de fleste i sport og outdoorbransjen har vi etter koronaperioden hatt et varelager som er større enn normalen. Vi jobber effektivt med redusering av varelageret og har kjørt gode kampanjer gjennom første halvåret og kommer til å slå til med et gigantisk sommersalg gjennom sommermånedene. Vi gleder oss til en ellevill kampanjesommer, bekrefter Johansen.

Julimåned fokuserer vi på sommersalg, og har svært attraktive kampanjer gjennom hele måneden. Vi ønsker å selge ut sommervarene for å gjøre plass til høstnyhetene som allerede har begynt å komme på lager. Vi har god lagerbeholdning innenfor de fleste kategorier, så det vil være mulig å gjøre noen gode kjøp, sier Wikmark hos Jollyroom.

Dere er vel allerede i gang med planleggingen av høsten, hvordan jobber dere for eksempel med Black Week nå i løpet av sommeren?

Alle innkjøp for høsten er allerede satt, og en stor del av planleggingen skjer allerede i innkjøpsperioden. Vi har flere spennende nyheter og kategoriutvidelser i sortimentet som vi tror kommer til å treffe godt. Vi lanserte Get Inspired Man høsten 2022, og der har vi utvidet kraftig og forventer stor vekst nå framover.

For høsten har vi planlagt en rekke gode kampanjer, og vi fokuserer på å tilpasse disse etter etterspørsel og attraktivitet underveis. Black Week er en viktig salgsuke for Get Inspired, hvor mange av kundene våre benytter anledningen til å sikre seg gode kjøp på varer som ellers ikke er på tilbud.  Kundene forventer at vi er den destinasjonen innenfor vår bransje som har de beste tilbudene denne uken, det skal vi være også i år, sier Wikmark.

Fjerde kvartal er den perioden av året vi legger mest fokus på og planlegger, første januar hvert år begynner planleggingen innen neste fjerde kvartal. Her og nå jobber vi først og fremst med planlegging av personale samt å sikre samarbeid med våre aller viktigste leverandører for å kunne gi kundene de beste tilbudene, sier Bellman hos Jollyroom.

Også hos Stormberg forener man i sommer kreftene på tvers av avdelingene for å sikre at høstens store kampanjer skal bli så vellykkede som mulig.

Vi er allerede godt i gang med planlegging av Black Week, så her kan vi dele at det er mye å glede seg til og mange gode kupp som venter! Foto, marked, salg, butikker og innkjøpsavdelingen med mer er allerede godt koordinert for en gøy Black Week med masse gode tilbud til våre kunder, forsikrer Johansen.

Del artikkel: