Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Tre av fire utleieaktører får strykkarakter – “kan være ulovlige”

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Foto: Forbrukerrådet
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Vurderer å klage inn de dårligste avtalene til Forbrukertilsynet.

ANNONSE

Å leie fremfor å eie er en god løsning for å spare både miljøet og lommeboka – og de siste årene har vi i Norge fått flere aktører på banen innen både klær, sports- og fritidsutstyr, verktøy og lignende. Nå  har Forbrukerrådet har undersøkt vilkårene i det norske leiemarkedet og de er ikke fornøyde.

Totalt har tredve utleieaktører blitt undersøkt. Har forbrukeren rett til prisavslag, heving og erstatning ved mangler og forsinkelser? I tre av fire tilfeller viser svaret seg å være nei.

I undersøkelsen kunne man sikre seg totalt 6 poeng. På bunnen av lista, med null poeng, finner vi hele 23 av totalt 30 aktører. Blant disse er Fjong, Pinsj, Parkdressen.no, Verktøyutleie.no, Utleieprodukter.no, Letsrentdresses og Leid.no.

Vår gjennomgang viser at de aller fleste avtalene som tilbys av bransjeaktørene i dag er svært forbrukerfiendtlige. Enkelte av funnene i kartleggingen er så drøye at vi tør å påstå at flere av avtalene kan være ulovlige. Det er alvorlig, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, i en kommentar til undersøkelsen.

Forbrukerrådet opplyser at man vurderer å klage inn de verste avtalene til Forbrukertilsynet for en juridisk prøving av lovligheten.

Skeiv ansvarsfordeling

I gruppen Forbrukerrådet kaller "så godt som bunnotering" finner vi Hengerutleieoslo.no, Hyre, Reli og Clas Ohlson med mellom ett og to poeng. Den eneste i undersøkelsen som sjekker av alle punkter og får seks poeng er Hertz, utleietjenesten for biler.

Forbrukerrådet konkluderer med at markedet for leie av produkter og utstyr er forbrukerfiendtlig, med en skeiv ansvarsfordeling mellom utleier og leietaker. Man peker også på hvordan flere aktører benytter uforpliktende løsninger og dårlige avtaler som underbygger behovet for en forbrukertjenestelov.

For å kunne lykkes med det grønne skiftet mener Blyverket at vi må over til en sirkulær økonomi. Da må samtidig et bedre forbrukervern i markedet på plass, konstaterer hun.

Resultatene fra undersøkelsen vår understreker behovet for et mye bedre forbrukervern. Vi mener Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og forbrukerminister Kjersti Toppe bør ta initiativ til en egen forbrukertjenestelov, slik at vi slipper å navigere i et marked blottet for forbrukerbeskyttelse og “straffes” for å ta bærekraftige valg, sier Blyverket.

Del artikkel: