I fjor brukte vi over 3,8 milliarder kroner på Black Friday-tilbud - og det blir neppe mindre shopping i år. En ny undersøkelse fra betalingsselskapet Nets viser at over halvparten av nordmenn har planer om å handle på årets Black Friday.
Det kommer dog ogsÃ¥ frem i undersøkelsen at det er mange som ikke vil handle denne dagen i det hele tatt.Â
De som er positive elsker å kunne spare penger, tid - gjøre et kupp og skaffe julegaver tidlig. Det er de yngre under 29 og barnefamilier som er mest positivt innstilt, ellers daler forholdet til dagen litt med alderen. De som er i mot Black Friday viser til at det oppfordres til overkonsum og at det har en negativ effekt på miljøet, sier Fadai.
I undersøkelsen kan vi se at 40 prosent ikke bryr seg sÃ¥ mye om denne handelsdagen. Hele 30 prosent oppgir at de ikke liker Black Friday i det hele tatt.Â
LES OGSÃ…: Ekspertene om Black Friday: "En ekstrem belastning"
"Det har vært en krevende tid"
Storhandlerne er de mellom 40 og 50 år, og de fleste har planer om å handle for mellom 1000 og 3000 kroner. Med corona-restriksjoner antas det at mye av handlingen vil foregå på nett, og rundt halvparten av de spurte forhandlerne forbereder Black-Friday-tilbud.
Det har vært en krevende tid for mange forhandlere, og nå ser vi at mange av dem gleder seg til Black Friday. Tradisjonelt sett er det flest nettbutikker som benytter seg av anledningen til å ha litt ekstra tilbud. Butikkene som skal delta sier dagen gir dem høyere omsetning, og at de også deltar fordi kundene deres forventer rabatter samt at de ønsker å tiltrekke nye kunder, sier Fadai.
Det kommer ogsÃ¥ frem at hele 80 prosent har planer om Ã¥ kjøpe julegaver denne handelsdagen, og det er et par kategorier som skiller seg ut.Â
Mange har fått med seg at det kan være penger å spare på å kjøpe julegaver denne dagen, og de fleste som skal handle julegaver planlegger å kjøpe klær og sko, samt elektronikk og sports- og fritidsutstyr, sier Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets, i en pressemelding.
To av tre nettbutikker forventer en shoppingfest denne dagen, mens andre butikker velger å ikke delta grunnet at de enten ikke vil støtte overforbruk eller at kundene deres ikke forventer at de deltar.