Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Triplet trafikken under Black Friday: Vippset for 318 millioner

Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps
Foto: Vipps
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Fjorårets rekord er slått, til tross for lavere vekst på selve Black Friday.

ANNONSE

Det var store forventninger knyttet til årets Black Friday – etter en novembermåned full av "Black-kampanjer" som har gått på løpende bånd stort sett siden månedens første uke.

Hos Vipps feires det ytterligere rekorder. Nordmenn handlet for 10 prosent mer via betalingsløsningen under gårsdagen, og skapte ny døgnrekord. Vipps teller godt over én milliard kroner natt til lørdag – i summer betalt gjennom hele Black Week.

For en knapp uke siden gikk Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps, ut med beskjeden om at Black Week er på dødsleiet.

LES OGSÅ: Mener Black Week og Black Friday nærmer seg utløpsdatoen

Handelsstanden utvider stadig perioden for annonser med Black Week- og Black Friday-priser. Dermed får vi en utjevning av nettkjøp gjennom hele november. Vi ser også at veksten på selve Black Friday er lavere enn i tidligere år, noe som tyder på at flere tilbud er spredt ut over det som egentlig kan kalles for Black November, sier Heir.

Rekordåret er slått

To rekorder fra 2022 er slått. Vipps-rekorden for antall kjøp i varehandelen i løpet av ett døgn er opp fra 272 000 til 280 000 i år. Antall kroner vi kjøpte for lå på rekordhøye 290 millioner i 2022, men i år leser Vipps 318 millioner kroner.

Dette er tre ganger så mange Vipps-kjøp sammenlignet med en vanlig fredag – hvor tallene baserer seg på statistikk fra butikker som har tilbud Vipps i minst ett år.

Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer, og i år er det tilbud på alt fra elektronikk og kosmetikk, til bjørkeved og mobildata. Det er rett og slett langt mer å velge i, sier Heir.

Gjennomtenkte kjøp

Vipps kårer dessuten to klare volumvinnere i år.

Apotek og kosmetikk vokser med 28 prosent. Hvitevarer og elektronikk følger litt bak med 18 prosent vekst, sier Heir.

I tråd med spådommer innen Black Friday holder snittordreverdien seg på omtrent samme nivå som i fjor. Snittet er opp 52 kroner hos Vipps, men justert for inflasjon ser vi nogenlunde lignende nivåer som fjoråret.

Det forteller meg at vi kniper lommeboken litt mer igjen i år. Vi handler varer som er litt billigere, og vi er litt mer nøye med hvilke varer vi legger i handlekurven, avslutter Heir.

Del artikkel: