Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Trodde du liveshopping var dødt? Tro om igjen: “Gigantisk suksess”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Startet som en innovativ idé.

ANNONSE

Liveshopping-trenden fikk etter et tidlig, solid fotfeste i Asia, en god start også her i Vesten, under pandemien. I takt med at butikkeiere har sluttet å bekymre seg for nedstengninger og at forbrukerne er tilbake – både fysisk og på nett – lever trenden fremdeles i beste velgående.

Tilbake i november 2021 skrev vi om Powers vellykkede liveshopping-debut hvor de sopet inn 11 millioner kroner fra drøyt 100 000 seere på under én time. Suksessen ga mersmak og elektronikkgiganten har siden den gang fortsatt å eksperimentere og utvikle sine direktesendte eventer.

Vi startet med dette som en innovativ idé under pandemien og det har gitt oss mange nye kunder og klubbmedlemskap. Så har det selvfølgelig endret seg litt med tiden. I dag er det mer kampanjebasert, forteller Kåre Jevanord, Chief Digital Officer i Power International, til Ehandel.

Han forteller at de ofte når ut til de samme mennesker med liveshopping og at andelen nye medlemmer derfor blir mindre for hver gang. Men, engasjementet og tilknytningen til kundene vokser seg stadig sterkere.

De kundene som ser på er veldig glad i konseptet og synes det er morsomt. Vi klarer å holde andelen som ser på relativt høy, hele tiden, og ligger i snitt på 10 000 seere gjennom hele sendinger i Norge, sier Jevanord som legger til at tallene varierer litt fra land til land.

"Fikk melding fra Tiktok"

I hovedsak er det Danmark som er Powers liveshoppingstjerne. Under en butikkåpning i Ishøj i fjor høst rigget man opp en scene og tilrettela for at flere av Danmarks største influensere og innholdskreatører kunne streame live på Tiktok under Powers liveshopping-event.

Åpningen ble en gigantisk suksess med 36 millioner danske kroner i inntekter på åpningsdagen, noe som er ny, nordisk rekord. I tillegg fikk vi en melding fra Tiktok om at det da var største antall likes på et Tiktok-live event med 2,2 millioner likes under sendingen, forteller Jevanord.

De danske forbrukerne er nok mer forelska i trenden enn vi nordmenn. De elsker showet og Power tilpasser konseptet etter markedet, slik at både de og kundene får mest mulig ut av sendingene.

Om liveshoppingens fremtid er Jevanord sikker i sin sak. Trenden vil bare bli større.

Jeg tror virkelig det har noe for seg og vi ser at vi øker i omsetning de periodene vi kjører disse kampanjene. Det er fortsatt et ønskelig format, men det vi ønsker å se nærmere på er hvordan vi kan integrere butikkene mer i liveshopping-sendingene, sier Jevanord.

Ved å inkludere de enkelte butikkene mer i konseptet håper Power å vinne på kundenes tilknytning til de lokale butikkene.

Vi kommer fortsatt til å kjøre show, men vil dra konseptet inn i butikkene, der hjertet av vår butikk er.

All hands on deck

Foreløpig er Powers liveshopping-virksomhet knyttet til Norge, Danmark og Finland. I alle markeder samarbeider de med det danske tech-selskapet ELISA som stadig adderer flere norske kunder til sin portefølje.

De svenske forbrukerne har enn så lenge ikke fått oppleve Powers liveshopping-show, og det kan kanskje bli en stund til å vente. Elektronikkjeden har tross alt mer enn nok å tenke på ettersom oppkjøpet av Mediamarkts svenske virksomhet har fått grønt lys av konkurransetilsynet i Sverige.

Da det stod klart at oppkjøpet var godkjent uttalte konsernsjef i Power, Ronny Blomseth, at de var klare til å sparke fra seg når arbeidet med opplæring av ansatte og alt som hører til, står klart.

Ei heller Jevanord kan fortelle så mye mer enn at vi kan forvente et storslagent show når Power går live i Sverige.

Det jeg kan si er at det er full involvering fra Power International og bistand fra alle land, så her er det virkelig all hands on deck. Det er stort, med opplæring av 1300 ansatte, opplæring i prosesser, nye systemer, butikker skal bli oppdatert. Her jobber vi alle avdelinger på tvers av hele selskapet for at dette skal bli så bra som mulig, og så blir det selvfølgelig en åpningskampanje uten like. Det skal merkes at vi åpner i Sverige, for å si det sånn, avslutter Jevanord.

Del artikkel: