ANNONSE

Trosser fraktkaoset - flyr hjem Squid Game-drakter

Joel Svensson, daglig leder og gründer i Partykungen.
Izabella Borowska

"Tredje mest populære søkeordet"

ANNONSE

Nylig fortalte Partykungen-sjefen Joel Svensson til Ehandel at årets Halloween-salg "går veldig bra" og har økt med 35 prosent, sammenlignet med i fjor. Selskapet avslørte også at de sikter på å omsette for 72 millioner svenske kroner i oktober. Hvilket kan sammenlignes med 54 millioner kroner i samme periode i fjor.

For å kunne tilby det kundene etterspør, holder netthandelsselskapet blant annet øye med på hva kundene søker etter på Partykungens nettsider, som heter Partyking i Norge. Dette er spesielt viktig i forbindelse med Halloween.

LES OGSÅ: Vil selge for 70 millioner denne måneden:"Går veldig bra i år"

Dette er vår ekvivalent med julehandel, sier Joel Svensson, til det svenske nettstedet Breakit.

I år er trykket ekstra stort på klær som skuespillerne i den nye Netflix-serien "Squid Game" bruker.

Squid Game er det tredje mest populære søkeordet på vår nettside akkurat nå. Hadde vi fått tak i flere drakter kunne vi ha solgt enda mer, men det finnes ikke.

Partykungen vil gjerne tilfredstille etterspørselen etter draktene, som lages i Asia. Men det er ikke selskapet alene om. I følge Joel Svensson er det nesten en konkurranse om hvem som får tak i draktene.

I normale tilfeller prøver vi å sende alt med sjøfrakt og tog, men i dette tilfellet har fly vært den eneste måten å få frem produkter på.

Fly blir også et alternativ når prisene på fraktcontainere øker etter pandemien. Joel Svensson hevder at fraktprisene har økt med 1000 prosent. Partykungen skal tidligere ha betalt 2000 dollar for å fylle og sende en fraktcontainer, men i dag er prisen på 20 000 dollar.

Det virker som at alle er berørte. Noen av våre leverandører har slitt med å få frem produkter. I andre tilfeller vet jeg at det ligger produkter og venter i containere i havnen i Kina, der bestilleren har valgt å vente i håp om at fraktprisene skal gå ned, sier Svensson.

LES OGSÅ: Forbereder seg på høye pakkevolum: "Vi er veldig spente"

Del artikkel: