En rekke butikker sliter nå med få eller ingen besøkende samtidig som noen har sett seg nødt til å stenge. Tidligere i dag kunne DN rapportere at kleskjeden Ricco Verdo, som har 80 års historie som skredder, er konkurs som følge av coronaepedemien.
På den andre siden finnes det noen som ikke bare klarer seg gjennom krisen, men som også opplever sterk vekst.
LES OGSÃ…: Zalando varsler resultatfall: "Har absolutt hatt negativ innvirkning"
En av de er det svenske netthandelsselskapet NA-KD, som kan fortelle om en 80 prosent økning under årets første kvartal. Alle tre måneder i 2020 skal ha levert en vekst mellom 77 og 83 prosent.
Som mange andre selskaper så vi en nedgang i midten av mars, men vi har sett en positiv bedring under månedens to siste uker. Siste uken i mars presterte vi til og med bedre enn budsjett og det var vår beste salgsuke i 2020 - med en vekst på 130 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Etter et sterkt salg i januar og februar, kan vi konstatere at Q1 ble noe over våre forventninger - gjeldende omsetning og et forbedret resultat mot fjoråret. Men vi er såklart både ydmyke og oppmerksomme, nå når markedet ser ut som det gjør, sier gründer og daglig leder Jarno Vanhatapio, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Lokale butikker sliter - nå tar netthandelsbransjen grep
Tror krisen kan styrke netthandelen
NA-KD løfter frem at selskapet har liten eksponering i den fysiske handelen, som de mener har bidratt til at selskapet har klart seg bedre enn mange andre i bransjen. Vanhatapio tror krisen kan bidra til mer netthandel på sikt.
Selskapet har likevel gjort tiltak, og kan meddele at åtte av ti ansatte nå jobber hjemmefra samt at man har reist minimalt siden februar. Samtidig har de gått gjennom alle investeringer og kostnader for å forberede seg på en utfordrende periode i markedet.
LES OGSÅ: Lyset i coronakrisen: "Norsk netthandel vil bidra til å holde hjulene i gang"
Til tross for det som skjer i verden akkurat nå, beviser vår fortsatte vekst på 80 prosent i Q1 for NA-KD.com at vi har en fantastisk lojal kundebase og at vi gjør ting riktig. Vi tror at Covid-19 kommer til å akselerere forbrukerskiftet fra det fysiske til det digitale og være positivt for netthandelen. Spesielt innen mote. Men akkurat nå må vi være proaktive, forsiktige og ydmyke. Fremfor alt føler vi sammen med andre entreprenører, selskaper og mennesker som rammes. Dessverre kan det muligens bli verre før det blir bedre, også for oss som hittil har blitt mindre påvirket. Vi er klare for alle scenarioer, avslutter NA-KD, sjefen.