Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Tufte Wear styrker e-handelssatsingen: ”Netthandelen har virkelig skutt fart”

Tove Johannesen, markedssjef i Tufte Wear.
Foto: Tufte Wear
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Storstilt digital satsing.

ANNONSE

Siden 2012 har Tufte Wear vokst jevnt og trutt. Fra å være en nettbutikk som baserte seg på undertøy for menn, har selskapet nå vokst til å bli en konkurransedyktig aktør innen sport- og friluftsbransjen. 

Under første år med pandemi tok veksten rakettfart, og i løpet har 2021 har selskapet tatt flere grep for å tilpasse seg den økende massen av bevisste kunder. 2020 ble et rekordår med en omsetning på over 93 millioner kroner. Denne rekorden ble overgått i 2021 – godt hjulpet av en økning i nettsalget på over 50 prosent. 

Handlemønsteret til kundene våre har endret seg noe det siste året, og netthandelen vår har virkelig skutt fart. Vi har en vekst i nettbutikken vår mot i fjor på 53 prosent. Det er vi veldig fornøyd med. Vi ser at kundene forventer god informasjon, inspirasjon, gode betalingsløsninger og flere fraktalternativer. Disse løsningene er i konstant forandring, og vi endrer og tester stadig nye løsninger, forteller Tove Johannesen, markedssjef i Tufte Wear, til Ehandel.

I løpet av året som har gått har Tufte Wear blant annet opprettet en egen kundeklubb, endret plattform for nettbutikken, opprettet flere betalingsløsninger og fraktalternativer for kundene, og slått sammen nettbutikkene for det norske og det internasjonale markedet. I tillegg er en det lagt ned mye tid og arbeid i forbedring av kundereisen. 

Vi har nå flere ressurser enn noen gang på kundeservice, samt at vi har opprettet en chat-funksjon for de som ønsker det fremfor e-post. Vi får også mange henvendelser på sosiale medier, som vi nå har knyttet opp mot løsningen vår på kundeservice, slik at alle henvendelser kommer inn på samme sted. Det har gjort oss enda mer effektive.

Nye digitale løsninger

I jakten på en mer effektiv plattform for nettbutikken, har Tufte Wear gått over til Shopify Plus. Under første kvartal ser dessuten selskapet frem til å ta i bruk Shopify Plus - Online Store 2.0 hvilket skal gi tilgang til enda flere og bedre funksjoner. 

De siste årene har veksten vært jevn og stigende, hvor den største veksten i prosent er i vår egen nettbutikk. Vi har fullt fokus på outdoor-kolleksjonen vår, og den er blitt tatt godt imot, forteller Johannesen, og fortsetter: 

Samtidig jobber vi med utvikling både innen design, bærekraftige materialvalg, bærekraftig emballasje og produksjon. Vi har som mål å lage kolleksjoner som er aktuelle fra år til år, men vi må samtidig fornye oss og lage produkter som skiller seg ut. Produkt, salg og marked jobber veldig tett sammen.

Tufte Wear kan nå tilby sine kunder betaling i form av Klarna, Vipps og Stripe, samt fraktløsninger via PostNord, Porterbuddy eller DHL for sendinger utenlands. Og nettopp utenlands er dit hvor blikket er rettet, for Tufte Wear kan røpe at en egen strategi for øke salget internasjonalt er under arbeid. 

Inntil i fjor hadde vi to nettbutikker, en for det norske markedet og en for det internasjonale. Disse ble slått sammen i 2021, slik at vi kun har en nettbutikk. Kunder fra hele verden kan nå handle hos oss, og vi ser en fin vekst også her. Vi jobber nå med en egen strategi mot utland og vi gleder oss til å se effekten av dette de kommende årene.

Satser internasjonalt

Kundeklubber blir stadig mer relevant for selskaper som ønsker å yte det lille ekstra for sine trofaste kunder, i tillegg til at det er en effektiv måte å nå allerede interesserte kundegrupper på. I fjor lanserte Tufte Wear sin versjon, nemlig Tufte Club. 

Målet er å bygge en base med kunder som vi kan ha kontakt med utover annonser og generelle nyhetsbrev. Vi er helt i startfasen nå hvor vi tester ulike løsninger, men Tufte Club blir en satsing for oss de neste årene, sier markedssjefen.

Dessuten har merkevarekjennskapen til Tufte Wear økt med 14 prosent de siste tre årene. Noe av årsaken til dette kan være at selskapet inngikk en avtale med TV2 høsten 2021, hvor produktene ble vist på tv-programmet Farmen flere ganger i uken, over fire måneder. 

Dette har absolutt bidratt til at flere har blitt nysgjerrige på hvem vi er og hvilke klær vi har. Vi registrerer større etterspørsel etter Tufte i butikk, men også en økning i trafikk inn til nettbutikken. Det har helt klart bidratt til årets vekst på nett.

Uansett hvilken retning Tufte Wear ser, kan man altså skimte vekst. Det gjenstår å se om rekordene slås for tredje år på rad når vi nå går inn i 2022. Med sterk tro på at netthandelen kun vil øke i tiden fremover, er selskapet klare på at de vil komme med en solid internasjonal satsing de kommende årene. 

Vi kommer til å satse mer internasjonalt i tiden som kommer. Bygge stein på stein, og land for land. Det er krevende å sette seg inn i nye markeder, men det kan ha en veldig oppside. Vi begynner med dette arbeidet allerede i 2022, avslutter Johannesen.

Del artikkel: