Det ble en tøff avslutning på regnskapsåret for Clas Ohlson. Både omsetning og resultat falt, som en direkte konsekvens av strenge restriksjoner
Omsetningen gikk fra 1,6 til 1,5 milliarder kroner og resultatet endte på minus 64 millioner kroner, hvilket kan sammenlignes med minus 41 millioner kroner under samme periode i fjor.
Faktoren som har hatt størst innvirkning på virksomheten vårt i fjerde kvartal er at vi har hatt inntil nesten halvparten av våre norske butikker stengt på grunn av lokale restriksjoner, skriver Kristoffer Tonström, daglig leder hos Clas Ohlson, i en kommentar.
Samtidig som det totale salget gikk ned med 6 prosent, økte nettsalget med 89 prosent.
Netthandel står for mer enn 10 prosent
For helåret gikk omsetningen ned fra 8,7 til 8,2 milliarder kroner. Totalt sett har resultatet til selskapet blitt forbedret, fra 549 millioner til 608 millioner kroner i 2020/2021. Det vil si fra 1. mai til 30. april, som er Clas Ohlson sitt regnskapsår.
Når jeg oppsummerer det siste kvartalet og helåret 2020/21, kan jeg konkludere med at vi har klart å levere et sunt driftsresultat og en driftsmargin på 6,5 prosent for hele året, noe som er innenfor rammen av vårt langesiktige lønnsomhetsmål på 6–8 prosent. Dette i et marked der vår virksomhet var sterkt begrenset av at kunder ikke kunne besøke butikkene våre som de pleier å gjøre. Mange har i stedet valgt å handle på nettet, og for første gang representerte e-handelen mer enn 10 prosent av vår totale omsetning etter en vekst på 60 prosent sammenlignet med i fjor, sier Tonström.