Hvordan vil dere oppsummere e-handelsåret som har vært?
Et marked som har vært krevende, men som samtidig har gitt muligheter, og jeg er fornøyd med at Komplett i en slik situasjon har levert vekst. Det er også tydelig at verdikjeden nå er mye mer stabil i bransjen med mer forutsigbare leveranser, sier Jaan Ivar Semlitsch, administrerende direktør i Komplett, til Netthandel.
Garasjetid forteller om et turbulent år, med mange utfordringer – akkurat slik de liker det.
Vi er i en bransje som er væravhengig når det gjelder sesongstart, i år var en veldig kald og sein vår, men når varmen og sommeren kom har vi har hatt et veldig bra salg. Så merker vi jo at folk velger mer økonomisk når det gjelder kjøp av dyre produkter, finnes det rimeligere alternativer som gjør tilnærmet samme jobb så velger våre kunder oftere rimeligere løsninger i 2023, men sett året under ett er vi rimelig fornøyde, sier Hugo Rask-Jensen, gründer og daglig leder i Garasjetid.
Eirik Fuglestad, som blant annet står bak nettbutikkene Strikkemekka, Designhandel og Yarnmania, konkluderer med at 2023 har vært et positivt år til tross for noen utfordringer.
Jeg vil si året har vært sånn ganske bra. Noe har vært utfordrende og noe har vært bra. Vi har jo ulike nettbutikker i vårt konsern, og det skiller litt i de ulike segmentene. Totalen er ganske positiv, selv om vi alltid ønsker at vi skulle solgt mer. Q1 og Q2 var ikke så bra som vi skulle håpet, men så har vi kommet sterkt tilbake de siste kvartalene i år, forteller Fuglestad.
Det samme gjelder Sindre Landevåg, administrerende direktør i Get Inspired, som kan fortelle at nettbutikken har levert nok et rekordår.
For Get Inspired har 2023 vært et godt og spennende år. Vi har blant annet hatt en sterk utvikling av produktsortimentet vårt, kombinert med satsingen på Get Inspired Man som har skutt fart. Vi har videreutviklet nettbutikken, implementert nytt ERP og WMS-system og forbedret oss på flere områder.
Vi fortsetter å øke kundebasen og opprettholder høy lojalitet. Takket være dyktige og engasjerte ansatte i selskapet, klarer vi nok et år med omsetningsvekst og "all time high". Det er vi godt fornøyd med! Stort sett alle våre KPI'er peker i riktig retning, sammenlignet med året før, sier Landevåg.
"Å se i glasskulen i år har vært vanskelig"
Lene Iren Oen, administrerende direktør i Clas Ohlson, melder om fortsatt veldig sterk utvikling i nettsalget gjennom året. Senest i selskapets andre kvartal økte nettsalget med 15 prosent sammenlignet med samme periode året før.
E-handelen driver vekst for Clas Ohlson som helhet, og i motsetning til mange andre så har vi levert en fortsatt sterk trend selv etter pandemien. Vår suksessformel er relevansen i vårt sortiment og at vi har en sterk og velutviklet omnikanal som gjør at kundene kan flyte smidig mellom fysisk handel og e-handel, forteller Oen.
Hos sminkegründeren Einar Øgrey Brandsdal har det imidlertid ikke vært like lystige toner gjennom hele året. Heldigvis kan han melde om en lovende slutt på 2023 for Brandsdal Group, som står bak Blivakker, Cocopanda og Netthandelen.no.
E-handelsåret 2023 har vært et underlig år. Det startet ganske trått i Q1, men har deretter tatt seg godt opp. Vi får en fin vekst for året under ett. Sommeren var fantastisk, men Black Week var mindre imponerende. Mens nå etter Black Week er det plutselig meget bra igjen. Å se i glasskulen i år har vært vanskelig, sier Brandsdal.
Svekket kjøpekraft kan bli årets utfordring
Men hva skjer om vi prøver å spå hva som vil skje neste år? Vi spurte gjengen hvilke utfordringer og muligheter de tror vil bli mest gjeldende for bransjen i året som står på trappene.
Som de fleste andre så er vi veldig spent på hvordan økonomien i Norge og Europa utvikler seg. Blir alt dyrere neste år eller snur trenden? Jeg tror mange aktører vil få utfordringer med at kjøpekraften til kundene synker. Dette i kombinasjon med økte kostnader er ingen god kombinasjon, konstaterer Fuglestad, før han fortsetter:
Vi ser positivt på fremtiden og velger å fokusere på det vi kan gjøre noe med. For oss blir det viktig å ha ekstrem fokus på lønnsom drift og samtidig ha attraktive produkter til attraktive priser. Jeg tror 2024 blir et bra år for oss.
Sindre Landevåg har til tross for en negativ trend i kundenes kjøpekraft troa på at netthandel vil fortsette å spise andeler av den totale handelen i Norge.
Svekket kjøpekraft tror jeg blir den største utfordringen. Det vil påvirke marginer, etterspørsel og gi et press på lønnsomheten til mange. Samtidig tror jeg netthandel vil fortsette å øke i andel av total handel, og at det er gode muligheter for å ta markedsandeler for nettbutikkene. Vi planlegger for videre vekst.
Også Rask-Jensen peker på svakere kjøpekraft blant kundene. Da gjelder det å ha rett sortiment tilgjengelig i de digitale hyllene – og ikke minst en positiv holdning.
2024 er mulighetenes år. Vi er godt rigget for 2024 med et produktsortiment som vi tror treffer markedet godt, vi har jobbet mye med å ta fram et produktsortiment hvor kundene vil oppleve at de får "mye god kvalitet" for pengene.
Dette kombinert med at vi har sluppet tre Youtube-filmer i uka hvor vi viser kundene hvordan man "løser" ulike oppgave i forbindelse med bilpleie, er vi optimistiske og går for en moderat vekst. Vi vet jo at mange har mindre å rutte med på grunn av inflasjon og dyrtid, så det blir tøft, men MORO!
Tror vi vil se mer behovspregede handlemønstre
2023 har vært et tøft år for elektronikkbransjen. Mens vi venter på tallene for helåret 2023, viser statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen at omsetningen i bransjen falt med 8 prosent i løpet av årets første seks måneder.
Semlitsch tror at også det neste året vil by på et krevende marked.
Men jeg tror også markedet vil normalisere seg over tid. Jeg tror også på at det kan komme en del interessante innovasjoner som gir vekst for bransjen. Det gir mange muligheter. I tillegg vil vi fortsette vårt kundefokus og levere på de beste kundeopplevelsene. Å levere på gode kundeopplevelser gir mange muligheter, både på kort og lang sikt.
Butikker i lavprissegmentet har i motsetning til eketronikkbransjen opplevd et svært godt år. Når renta og strømregningene øker – er det pris kundene setter høyest på prioriteringslista.
Fra et kundeperspektiv tror jeg at prisbevisstheten kommer til å fortsette hos forbruker. Prisbevisste forbrukere som har et mer behovspreget handlemønster enn tidligere. Det stiller krav til relevans i sortimentet og at kundene føler de får verdi for pengene, sier Oen, før hun legger til:
Den store muligheten i 2024 og fremover er for de som klarer å tilpasse seg endrede forbruksvaner og i tillegg kunne tilby fleksibilitet i handleopplevelsen, samt svare på forventninger og behov hos forbruker når det gjelder kundereise og leveringsalternativer.
Brandsdal er superoptimist for 2024
Øgrey Brandsdal tror vi i det kommende året for fullt vil oppleve etterdønninger etter pandemien. Én av utfordringene vil ifølge ham være dilemmaet om man skal tillate hjemmekontor eller ei.
For mens vi i flere år ble vant til å jobbe på et hjemmekontor, så er vi der nå at vi ønsker alle tilbake på arbeidsplassen sin. Å få det til over natta skulle vise seg å være vanskelig. For det viste seg at når man blir vant til å sitte på et hjemmekontor i flere år, ja så var det ikke å bare knipse å få alle tilbake umiddelbart, forteller Brandsdal.
Han forklarer at det å ha de ansatte tilbake på kontoret er spesielt viktig for Brandsdal Group fordi han mener de beste resultatene skapes når de ansatte er på jobb mer eller mindre hver dag, året rundt.
Både for å skape kultur og ikke minst for å se og bli kjent med sine kollegaer gjennom jobb og gode prater og latter i lunsjen.
En annen utfordring Brandsdal mener mange vil måtte overkomme er å få kundene til å handle direkte i nettbutikken, før de begynner å google.
Det er ikke uvanlig at over 50 prosent av alle ordre til nettbutikker i dag starter på google, og kostnaden her har skutt i været. Bing som er utfordreren har per i dag nesten ingenting å stille opp med i forhold til Google. Så det gjelder å finne andre plattformer for å bli sett, konstaterer han.
Hva gjelder mulighetene som venter i 2024, er gründeren ikke overraskende svært positiv til å skape den omnikanale handleopplevelsen.
Mye mulig er det dessuten at vi vil se en fysisk etablering av Blivakker, eller Cocopanda som deres utenlandske satsing heter, i et av våre naboland det kommende året.
For vår del så tror vi en av de store mulighetene er å etablere flere fysiske butikker i både Norge og Norden. Vi åpner to nye butikker i Oslo-området til våren neste år, og vi er i dialog med flere huseiere andre steder i både Norge og Norden. Oppsummert, så er jeg som alltid superoptimist for 2024, runder Brandsdal av.