Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Tviholder på konseptet: ”Ingen plan om å øke prisene”

Niklas Hamberg, Norgessjef i Byggmax.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Forventer stor trafikk i sommer.

ANNONSE

Mens prisene på det aller meste i samfunnet vårt øker – dropper prisene på trelast kraftig. Imidlertid har skuta snudd igjen og en rekke byggevarekjeder har annonsert nok en ekstraordinær prisøkning.

Det blir ikke Byggmax med på. I en undersøkelse man har fått gjennomført på vegne av byggevarekjeden kommer det frem at mange nordmenn planlegger Norgesferie også i år – hvor åtte av ti skal pusse opp. Byggmax har bestemt seg for å tviholde på de lave trelastprisene og forventer god trafikk gjennom hele sommeren.

– Hvor mye koster det dere å holde igjen på prisene når resten av byggevarebransjen varsler kraftig prisøkning?

Vi har ingen planer om å øke prisene. Snarere tvert om. Byggmax er en av Nordens største byggevarekjeder. Mange byggevarekjeder er eid av vareprodusentene, men Byggmax er derimot uavhengige. Vi shopper rundt. Vi har gode samarbeid med Nordens beste sagbruk, og gjorde innkjøp for om lag 5 milliarder i 2022. Det at vi har mange leverandører og at vi kjøper veldig store kvantum gjør at vi får billigere priser. Noen aktører handler også mye fra Kina og slikt og er veldig utsatt for den svake kronekursen. Vi jobber derimot for å handle lokalt, og kjøper om lag 70 prosent av varene våre i Norden. Dette har arbeidet for lokal transport også gitt oss billigere byggevarer, og det kommer norske hjemmefiksere til gode, forteller Niklas Hamberg, Norgessjef i Byggmax, til Netthandel.

Sammenlignet med i fjor mener Hamberg man ligger greit an. I og med at prisene på trevirke nå er lave, går det mye mer unna enn i fjor. Samtidig er omsetningen litt ned da prisene jo var høyere på samme tid i fjor.

– Har dere tatt noen spesielle grep for å sikre inntekter i år - nok et annerledes år?

Ja, i tider med lavkonjunktur er det jo flere som er opptatt av prisen, og det passer jo en lavpriskjede som oss veldig bra. Vår strategi er enkel. Vi skal alltid være det billigste alternativet, og hvis en lokal konkurrent har satt ned prisen uten at vi har lagt merke til det så gir vi kunden tilbake 110 prosent av prisdifferansen, selv på varer av annet merke. En slik prisgaranti er vi helt alene om å tilby kundene, forteller Hamberg.

LES OGSÅ: Prisfallet lokker kundene tilbake: "Vært en lang vinter"

Del artikkel: