ANNONSE

Uke 21: Temu-eiers milliardvekst – mens norske e-handlere taper milliarder til utlandet

Vi oppsummerer ukas viktigste e-handelsnyheter, fra inn- og utland.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Etter et kort opphold for feiring av nasjonaldagen er ukesoppsummeringene tilbake! Denne forkortede uka i mai har vi dekket nyheter om endringer i ledergrupper og konsern, tatt en titt på Nets’ ferske rapport og toucher samtidig innpå Temu, som – om ikke de er på alles lepper om dagen – i alle fall er i de fleste nordmenns feed.

Nets’ rapport avslører at kun 60 prosent av netthandelskjøp i Norge gjøres i norske nettbutikker. Resten gjøres i utenlandske nettbutikker og plattformer, hvilket innebærer milliarder av tapte inntekter for norske e-handelsaktører.

Og når vi er inne på temaet, la oss snakke om Temu. Eierselskapet PDD Holdings rapporterte nemlig om en knallstart på året. I første kvartal øker konsernet inntektene med 131 prosent, til nærmere 128,3 milliarder norske kroner. Hvor stor del av inntektene som kan tilskrives Temu nevnes ikke, men det er sikkert at plattformen vokser.

I ukens guide forteller netthandelseksperten Krister Karjalainen hvordan man kan møte konkurransen fra store, utenlandske plattformer. Noen av nøkkelordene er lokal tilknytning, lojalitet og tilpasningsdyktighet.

Ellers melder svenske BHG Group at de skal bli ledende i Norden på nettbutikker som tilbyr varer innen oppussing og DIY. De samler en rekke av sine nettbutikker i det nye konsernet Bygghemma Nordic – deriblant Bygghjemme.no.

Blivakker åpnet torsdag sin butikk på Strømmen Storsenter, med flere hundre oppmøtte i kø. Åpningen overgikk ifølge detaljhandelsansvarlig, Erik Wetrhus, alle forventninger.

Glossybox legger ned i hele Norden etter fallende salg og resultat de siste årene.

Andre nyheter verdt å få med seg fra denne uka: 

Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka. 

Vi ønsker våre medlemmer en riktig god helg! 

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukens mest leste nyheter: 

Byggevarekjempen skal bli størst i Norden – samler nettbutikkene i nytt konsern

Norske nettbutikker taper milliarder – flere kjøp i utlandet

Svensk parfymegigant går inn i Norge: "Et dynamisk marked"

Del artikkel: