ANNONSE

Uke 30: Inntektene øker – men marginene synker

Vi oppsummerer ukas viktigste e-handelsnyheter, fra inn- og utland.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

I uke 30 fortsetter resultatregnskapene å klokke inn.

Fra Sandefjord rapporterer både Fjellsport og Garasjetid om lønnsomme resultater. Førstnevne øker inntektene og snur fra minus til pluss på resultatsiden i 2023. Omsetningsutviklingen, fra 810 millioner kroner i 2022 til 838 millioner kroner i 2023, er hovedsakelig grunnet fusjonen med Skitt Fiske, opplyser styret. Resultatet ender på 1,9 millioner kroner i 2023 (-0,5).

Hos Garasjetid øker omsetningen i 2023 til 66 millioner kroner (62,9). Driftsresultat og årsresultat minsker sammenlignet med 2022, men selskapet holder seg på plussiden. Salgs- og markedssjef i nettbutikken, Bjørn-Aage Bredal, forteller til Netthandel hvordan de skal kapre nye markeder fremover – blant annet med fokus på luftkvalitet i deres favorittrom, garasjen.

Litt lenger sør, i Grimstad, leverer Evenstadmusikk.no sine resultater for fjoråret. I 2023 økte inntektene til 85,8 millioner kroner (75,4) og underskuddet fra 2022 snur til overskudd i 2023.

Også H&M skal ha hatt et positivt fjorår i Norge. Inntektene økte med over én milliard kroner for motegigantens norske virksomhet, og omsetningen endte på 4,78 milliarder kroner i 2023. Driftsresultatet økte til 157 millioner kroner, mens årsresultatet endte på 120 millioner kroner.

Over til sminke- og skjønnhetsverden.

De to norske aktørene Blivakker og Coverbrands hadde to svært forskjellige opplevelser av fjoråret. Blivakker øker inntektene og omsatte i fjor 791 millioner kroner, med et positivt årsresultat på 47,4 millioner kroner. Bruttomarginen er imidlertid ned fra 2022 og ender på 30,2 prosent, opplyser selskapet.

Det er uansett en innertier sammenlignet med Coverbrands. Fjoråret bød nemlig på en rekke negative konsekvenser etter lanseringen av ny nettbutikk i 2022 – en nettbutikk som ikke fungerte i det hele tatt. Kundene kunne ikke kjøpe varer, noe som vedvarte til oktober i fjor. Inntektene sank i 2023 til 76 millioner kroner (107,1) og ordinært resultat før skatt viser -15,9 millioner kroner. Underskuddet føres til udekket tap, og selskapet reddes av den nye eieren Aqua Bio Technology som i juni i år foretok en kapitalforhøyelse på 20 millioner kroner. Selskapet ser lyst på videre drift.

Ellers har våren bydd på positive resultater også Jula og Kjell & Company. Førstnevnte melder om nyslåtte rekorder i den tidlige sommervarmen, dog uten å nevne nøyaktige beløp. Dessuten har netthandelen deres opplevd en real vekst med en økning på mellom 15 og 70 prosent i de ulike markedene.

Kjell & Company rapporterer om økte inntekter i årets andre kvartal, hvor Norge skiller seg positivt ut. I det norske markedet økte omsetningen nemlig med 17,3 prosent til 92,4 millioner svenske kroner i perioden.

Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka. Riktig god helg!

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter

Del artikkel: