ANNONSE

Uke 41: Kid og Clas druser på – Ikea faller globalt og Posten struper markedsplass

Vi oppsummerer ukas viktigste nyheter fra inn- og utland.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Denne uken startet med en beskjed fra Clas Ohlson som kulle melde at de fortsetter sin oppadgående kurve. Butikkjeden økte salget med 13 prosent i september, til 860 millioner svenske kroner. I det norske markedet falt salget med 4 prosent, noe konsernsjefen forklarer med tøffe sammenligningstall fra året før.

Også Kid øker inntektene. I sitt tredje kvartal omsatte konsernet for 886,9 millioner kroner, hvorav nettsalget står for 11,4 prosent. I motsetning til Clas Ohlson vokser Kid best i hjemlandet, hvor Kid Interiør øker inntektene med 8,7 prosent og nettsalget med 17,6 prosent. I Sverige faller Hemtex inntekter og nettsalg med henholdsvis 2,3 og 15,4 prosent.

Zalando melder samtidig om en svært sterk start på høst- og vintersesongen, og oppjusterer salgsprognosene for helåret.

Wolt utvider sin satsing på B2B-markedet og inngår samarbeid med nettbutikken Lyreco som selger kontorrekvisita. Målet er å utvide samarbeidet til samtlige byer hvor Lyreco er etablert med fysiske butikker.

Nets har publisert sin rapport Nets Nordic Payment Report, hvor det blant annet kommer frem at norske forbrukere er de i Norden som setter mest pris på klikk-og-hent-løsninger, og at stadig flere nordmenn foretrekker å betale med mobilen i den fysiske butikkassa fremfor kredittkortet.

Ole-Henrik Skirstad, fratrer sin stilling som konsernsjef i Sport Holding, mens Daniel Mühlback i Footway Group trer ned fra sin stilling som konsernsjef og tar over som leder for plattformvirksomheten Footway OaaS AB.

Andre nyheter verdt å få med seg fra denne uken: 

Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka. Riktig god helg!

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter:

Del artikkel: