Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ulovlig markedsføring av virusrelaterte produkter: En kvart million i gebyr til norsk selskap

Mange nettsider i Europa etterforskes videre for ulovlig markedsføring i forbindelse med virusrelaterte produkter.
Istock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Forbrukertilsynet slår hardt ned på ulovlig markedsføring av corona-relaterte produkter.

ANNONSE

Forbrukertilsynet har siden coronakrisen arbeidet sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter for å sjekke mulige brudd på markedsføringsloven i forbindelse med markedsføring av produkter som hevdes å ha en effekt mot coronaviruset. Dette meddeler tilsynet på sine nettsider.

I Norge har det ikke dukket opp mange funn som gir grunn til bekymring for tilsynet. FINN.no tok tidlig grep og innførte nye regler når det gjaldt salg av produkter i forbindelse med coronaviruset, og meldte at de ikke ønsket å være en distributør av feilprisede helserelaterte produkter knyttet til viruset.
Gjennomgangen til Forbrukertilsynet her hjemme viste at f.eks. Wish fortsatt har mye korona-relatert markedsføring som reiser spørsmål etter loven. Det så imidlertid bra ut på Finn.no, som tidlig tok grep mot slik markedsføring. Forbrukertilsynet fant enkelte eksempler på markedsføring på nettsidene til norske næringsdrivende som var i grenseland, men ingen klare eksempler på lovbrudd. Konklusjonen for Norges del er derfor at Forbrukertilsynet sitt arbeid med å slå ned på ulovlig korona-relatert markedsføring i en tidlig fase av pandemien ser ut til å ha hatt effekt, skriver Forbrukertilsynet på sine nettsider.
Tidligere har Forbrukertilsynet fattet to vedtak om overtredelsesgebyr for villedende og aggressiv corona-relatert markedsføring, og denne uken fikk også Vitability AS som står bak de to nettbutikkene Natur.no og Altshop.no, begge innen helse og livsstil, et gebyr på 250.000kr for ulovlig markedsføring. Den ulovlige markedsføringen skal ha skjedd på Facebook, Instagram og i nyhetsbrev.

Til sammen har myndighetene i EU- og EØS-landene funnet 206 nettsider som skal følges opp videre for mulig brudd på markedsføringsloven.

Del artikkel: