Den norske nettbutikken My Muse rigger seg for sterk vekst og har nå hentet frisk kapital i en emisjon. Målet er å bygge Skandinavias største undertøysmerke.
Selskapet ble etablert i 2014 av Venture Factory og har de siste tre årene utvidet med kategorier som loungewear, nattøy, accessories og badetøy. Nettbutikken har også åpnet en svensk og en finsk nettside, men disse ble lagt ned i sommer. Nå er planen å prøve på nytt.
Nettbutikken har allerede investorer som Runar Vatne, men har de siste ukene hentet ytterligere 2,4 millioner kroner gjennom crowfunding på plattformen Dealflow.
Vi har nå kjørt en crowdfunding for å kunne fokusere på større vareinnkjøp og åpne opp for salg til utlandet. Vi er veldig fornøyd med resultatene for 2020. I Norge har vi en omsetningsvekst på 70% hittil i år, noe vi er svært fornøyd med, sier Maren Smedhammer, daglig leder i My Muse, til Ehandel.
Under 2018 og 2019 har store investeringer ført til negative driftsresultater, men siden mai i år skal selskapet ha hatt positiv drift. I 2020 forventer man en omsetning på 19 millioner kroner.
Vi valgte å legge ned den Svenske og Finske nettsiden i juni i år da vi ikke var rigget for lønnsom vekst i utlandet logistikkmessig. Likevel ligger vi godt an til å nå målene vi satte for 2020, med en forventet omsetning på 19 millioner. Vi har også i år hatt større fokus på lønnsomhet hvor vi har kuttet markedsbudsjettet med mer enn 40% fra i fjor og blitt mer bevisst på andre kostnader som kan reduseres.
MyMuse satser stort på influencere og har samarbeidet med en rekke toppbloggere. Det siste året har de hatt designkolleksjoner med Sophie Elise Isachsen, Lene Orvik, Hedda Skoug, Linni Meister, Caroline Berg Eriksen og Alexandra Joner, hvor sistnevnte også er selskapets event-ansvarlig.
Ny utenlandssatsing
Fremover er målet å jobbe med produksjon av egen merkevare, flere designkolleksjoner samt en ny internasjonal ekspansjon.
Vi har møtt på noen utfordringer med leveranser og forsinkelser i produksjon med tanke på covid-19, men det har vi klart å løse med å flytte om på markedsplanen.
Noe av det viktigste vi tar med oss fra 2020 er å ha bra produkter med unikt design som treffer målgruppen. Vi kan være eksperter på markedsføring men det vil ikke hjelpe om vi ikke har bra produkter, så produktutvikling, innsikt i målgruppen og godt utvalgt vil være det største fokuset fremover. Vi har planer om å åpne opp igjen for utenlandssatsning ganske raskt i 2021 så fort vi får ny logistikkløsning på plass. Det vil være naturlig for oss å legge litt ekstra fokus på det svenske markedet siden vi allerede har en bra kundebase der og tidligere hatt samarbeid med flere svenske influencere.
Hva skal dere gjøre annerledes denne gangen?
Det er i hovedsak logistikken bak med frakt og returløsning som blir annerledes med utenlandsatsningen, slik at det blir mer lønnsomt. Vi kommer ikke til å bruke så mye marketing, men heller vokse sakte og lønnsomt i utlandet de første årene. Vi har stor etterspørsel fra kunder i Sverige og Finland nå så første prioritet blir å få opp en løsning hvor vi kan prioritere eksisterende kunder.
Fysisk butikk
Siden 2018 har MyMuse også satset på egne events og undertøysshow. Med Alexandra Joner i spissen har dette skapt stor synlighet i sosiale medier.
I år har det imidlertid blitt dårlig med events, men selskapet håper på å ta igjen dette i 2021. Smedhammer røper også at hun kunne tenke seg fysisk utsalg på et tidspunkt.
Jeg har en liten drøm om å kanskje åpne en liten fysisk butikk i Oslo sentrum, så vi får se om det blir i 2021 eller 2022, avslutter hun.