ANNONSE

Ungdommen strømmer til butikkene: Fysisk handel blomstrer

Folk flest planlegger julehandel i fysiske butikker
iStock
Generasjon Z leder an.
Redaksjonen

Mens netthandelen sakker farten, opplever fysiske butikker en kraftig vekst. En fersk rapport fra Voyado, basert på 130 millioner kjøp i Norge, avslører at omsetningen i fysiske butikker økte med hele 13% i 2024. Dette er mer enn dobbelt så mye som veksten i netthandelen, som kun økte med 5%.

Det er særlig den yngre generasjonen, Generasjon Z (18-28 år), som driver denne trenden. Deres kjøp i fysiske butikker har økt med hele 30% i 2024. Til tross for at de er vokst opp med netthandel, foretrekker de å bruke pengene sine i fysiske butikker. Hele 71% av deres kjøp skjer i butikk.

Dette er et tydelig signal til merkevarer om at en sterk fysisk tilstedeværelse er avgjørende for å vinne unge forbrukeres lojalitet, sier Felix Kruth, CPO i Voyado.

Opplevelser trumfer netthandel

ANNONSE

Rapporten peker på flere grunner til at fysiske butikker vinner terreng. Muligheten til å se, føle på og prøve produkter umiddelbart, samt å få personlig service, trekkes frem som viktige faktorer. Butikklanseringer og arrangementer bidrar også til å lokke kundene.

Generasjon Z vil ha mer enn bare et produkt – de forventer opplevelser, personalisering og raske kjøp, forklarer Kruth.

Fysisk handel tilbake etter pandemi-dupp

Etter en nedgang under pandemien, har den fysiske handelen gjenoppstått. Siden 2021 har omsetningen økt med hele 86%. Fysiske butikker står fortsatt for 79% av detaljhandelens totale inntekter.

Del artikkel: