Den yngre generasjonens fokus på personvern utfordrer tradisjonelle markedsføringsstrategier. Undersøkelsen viser nemlig at kun fire av ti i Generasjon Z er villige til å dele personopplysninger i bytte mot personlige tilbud fra butikker. Dette er markant lavere enn blant millenials (54 prosent) og Generasjon X (50 prosent).
Når det gjelder lojalitetsprogrammer, er Generasjon Z også mindre interessert enn eldre forbrukere.
De er i mindre grad villige til å laste ned apper for bonustilbud eller knytte lojalitetsprogrammer direkte til betalingskort. Dette til tross for at økonomiske utfordringer har gjort nordmenn generelt mer opptatt av gode tilbud og lave priser.
Det er tydelig at butikker og merker som ønsker å nå Generasjon Z må bli flinkere til å forklare hva dataen de samler inn faktisk brukes til. Det at den yngre generasjonen også er mindre interessert i lojalitetsprogrammer generelt, indikerer at man må bli bedre på å formidle hvilken merverdi lojalitetsprogrammene tilbyr, sier Tobias Lindh, administrerende direktør for Ayden i Norden og Baltikum.
Mobilen erstatter lommeboken
En annen trend som kjennetegner Generasjon Z, er utstrakt bruk av mobilbetaling.
Over tre av ti i denne gruppen har kvittet seg med både fysiske kort og lommebok til fordel for mobiltelefonen som betalingsmiddel. Dette er høyere enn befolkningens gjennomsnitt, der 24 prosent har gjort det samme.
Den mobile lommeboken tar markedsandeler fra konvensjonelle betalingsmetoder. Butikker som ønsker å bevare konverteringsraten og sikre en enkel kundereise, må ta hensyn til dette og implementere alle de populære mobile betalingsmetoder i sin betalingsprosess for å forbli attraktive for Generasjon Z-kunder, fortsetter Lindh.
Resultatene fra undersøkelsen peker på behovet for tilpasning i handelsbransjen. For å tiltrekke seg Generasjon Z bør butikker være tydelige på hvordan data brukes og tilby betalingsløsninger som møter forventningene til denne teknologiorienterte og personvernbevisste generasjonen.