Forbrukere som deltok i årets 11.11 nådde en historisk toppnotering, noe som understreker effekten av våre pågående anstrengelser for å forbedre kundeopplevelsen, sier Bo Liu, sjef for markedsplassen Tmall, i en kommentar.
Ingen eksakte omsetningstall blir delt, men det avsløres at 589 merker på markedsplassene nådde 150 millioner kroner i omsetning (100 millioner renminbi). Dette er en økning fra 402 merker i fjor som nådde denne milepælen.
Samtidig passerte 45 merker 1,5 milliarder kroner på dagen (1 milliard renminbi). Blant disse var både utenlandske merker som Apple og Nike, og kinesiske som Haier, Midea og Wuliangye.
Alibaba påpeker også at deres kundeklubb 88VIP, med 42 millioner medlemmer, var en av drivkreftene bak merkenes vekst denne dagen.
Disse suksessene styrker vårt engasjement for å kontinuerlig investere i brukeropplevelsen, og vi er sikre på å kunne levere bærekraftig vekst for merkevarer og selgere i lang tid fremover, sier Bo Liu.
Konkurrenten JD.com rapporterer samtidig en økning i antall kunder på 20 prosent under Singles Day, men deler heller ingen eksakte omsetningstall.
Det er ikke utenkelig at Kina ser lignende tendenser som i Norden med flere kunder og bestillinger, men lavere gjennomsnittlig kjøpsbeløp. Dette kan være grunnen til at omsetningstallene holdes skjult, da de kan vise beskjedne økninger, selv om kjøpsinteressen er høy.