ANNONSE

Usikkerheten råder sterkere blant forbrukerne – dette er næringens største bekymringer

Lars Erik Tellmann, Chief Regional Officer for Norden i Nets // Foto: Nets
"Mener det verste ligger bak oss."
Linn Adine Andersen

Den nye rapporten til Nets, Nordic Payment Report, viser blant annet at nordmenn er størst på klikk-og-hent i Norden og at mobilbetalinger er på vei opp som et stadig mer populært alternativ i butikkene.

Rapporten viser imidlertid også at norske forbrukere, samt handels- og tjenestenæringer, er mindre optimistiske til egen økonomi enn i nabolandene våre.

Rapporten maler egentlig et ganske positivt bilde av den økonomiske situasjonen i Norden, selv om forbrukerne er mer forsiktige i deres fremtidstro enn det handels- og tjenestenæringen er.

Til tross for at dette er det første året vi måler det økonomiske klimaet i denne rapporten, tror vi at indeksene avslører ganske mye – og at det ser ganske bra ut, kommenterer Lars Erik Tellmann, Chief Regional Officer for Norden i Nets.

Han mener at forbrukernes kjøpsadferd har begynt å normalisere seg, til tross for stigende inflasjon og fortsatt høye renter.

Vil bruke mer penger

I Norden er gjennomsnittsverdien for målingen av forbrukernes økonomiske situasjon totalt 6,8 – på en skala fra 1 til 10.

Nordmenn scorer 6,7 poeng, mens Sverige og Danmark ligger på 7 poeng. Finland ligger nederst med 6,5 poeng.

Flere forbrukere enn tidligere vil altså bruke mindre penger enn året før (20 prosent), sammenlignet med andelen som vil bruke mer (7 prosent). Denne trenden skal være konsistent jevnt over, med unntak av dagligvarebutikker, hvor flere forbrukere mener de vil bruke mer penger.

Dette synet avhenger av den økonomiske utviklingen som raskt kan endre seg. Men forhåpentligvis, med forventede fallende renter, vil utsiktene bedres, sier Tellmann.

Næringen mer positiv

I handels- og tjenestenæringen tror 31 prosent av respondentene på bedre tider for fysisk salg. 6 prosent mener de vil se en dårligere utvikling.

Her er gjennomsnittsverdien for Norden 7,3 prosent, og næringen håper altså på bedre tider enn forbrukerne selv gjør.

At handels- og tjenestenæringen er mer positive til fremtiden kan indikere at de mener at det verste ligger bak oss, som følge av at inflasjonen er under kontroll og at rentene trolig skal senkes, sier Tellmann.

Det handels- og tjenestenæringen frykter mest det kommende året er mangel på arbeidskraft, økte varekostnader, bekymringer rundt salg og energikostnader, viser undersøkelsen. I Norge er derimot varekostnader den desidert største bekymringen, mens personalmangel følger tett etter.

Del artikkel: