XXL tok markedsandeler i alle markeder første kvartal 2022, til tross for utfordrende vinterforhold. Slik åpner sportskjeden sin første kvartalrapport for året, for deretter å presentere et rasende salg og større tap.
Etter et sterkt fjerde kvartal ble vinterforholdene mer utfordrende i de første månedene av 2022. Hvis vi ser på hele vintersesongen fra november til mars, har vintersalget vært OK, sier konsernsjefen Pål Wibe i en kommentar til resultatene.
Omsetningen endte på 1,98 milliarder kroner, sammenlignet med 2,17 milliarder kroner samme kvartal i fjor. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 75 millioner kroner, mot 207 millioner kroner første kvartal 2021.
LES OGSÅ: XXL øker i innspurten – "Norge leverer historisk sterkt"
Det påpekes at konsernet har sikret god tilgang på varer og er godt forberedt for den kommende vår- og sommersesongen.
Vi er godt forberedt for sommeren, med masse sykler og andre sommervarer på lager, sier Wibe.
Målet fremover skal være å fortsette å kapre markedsandeler i alle aktive markeder samt fortsette veksten i netthandelen. Det er planlagt fortsatte investeringer i både nye og eksisterende butikker samt netthandelsplattformen. Totalt forventes kapitalutgifter for året å nå 250 til 300 millioner kroner.
LES OGSÅ: Han skal lede XXLs nettsatsing: "Ikke tvil om at dette er riktig"
XXL-konseptet handler om sterke merkevarer, det bredeste utvalget av kategorier og de laveste prisene i markedet. Dette konseptet har historisk sett fungert veldig bra også i mer usikre tider. I tillegg til dette jobber vi også kontinuerlig med å utvikle og fornye XXL. Vi har nylig lansert bruktsalg av telt og annet friluftsutstyr og tester også ut utleie av turutstyr, sier Wibe.
Butikkene i Töckfors og Nordby i Sverige skal legges ned i løpet av året, samtidig som tre nye butikker skal åpnes – én i Norge og to i Sverige. Samtidig skal en rekke butikker i Sverige nedbemannes.