ANNONSE

Utfordrer alkoholloven - vil levere øl til hele Norge

Jørn Idar Kvig og Eirik Tomter i Lokalbrygg.no.
therese.karlsrud.haugen

"Regner med betydelig vekst"

ANNONSE

Det å selge alkohol på nett er ikke bare enkelt, men det som er Norges første nettbutikk for håndverksøl, har nå fått klarsignal i hele 90 kommuner. Selskapet, som ble etablert for fullt i fjor, har et mål om å levere lokalt øl hjem på døra til kunder i hele Norge.

Bak konseptet står Eirik Tomter, som har samlet 35 bryggerier og 250 varelinjer med øl av ulike slag på nettplattformen Lokalbrygg.no. I dag er dette den eneste aktøren med nasjonal distribusjon av alkohol.

Til tross for at selskapet har fått salgsbevilgning i en rekke kommuner er det enkelte plasser som takker nei.

Alkoholloven i Norge er hverken laget for netthandel eller 2021, men dette har vi valgt å utfordre gjennom Lokalbrygg. Akkurat nå kan vi levere til så mye som 85 prosent av den norske befolkningen, men vi har fått avslag i blant annet Tromsø og Bodø, forteller Tomter til Ehandel.

I Norge kreves det kommunal salgsbevilgning i alle kommuner det skal leveres ut alkohol. Det er derfor opp til hver enkelt kommune og avgjøre om de ønsker nettsalg av alkohol i sin hjemkommune.

Tomter peker på at man nok er vant til å netthandle mer mat og drikke på Østlandet, hvor mange kjenner til tjenester som for eksempel Kolonial.no som også har salgsbevilgning av alkohol i en del kommuner.

Vi har fått mange spørsmål knyttet til vår tjeneste i hele landet, men vi er best integrert på Østlandet nå. Da vi hadde fått salgsbevilgning i 25 kommuner hadde vi nok til å kunne starte opp for fullt.

Levering på 30 minutter

Selskapet har sitt lager på Langhus utenfor Oslo, mens Best Transport står for hjemleveringen. Leveringstiden er på rundt 1-2 dager på Østlandet.

I tillegg har Lokalbrygg samarbeid med både Foodora, Wolt og Postens tjeneste Amoi. Her kan kundene få levert varene i løpet av kun 30 minutter.

Dette er en ny modell som vi driver og tester ut, der vi har lager gjennom en restaurant i Oslo Sentrum. Samarbeidet med Foodora har vi også lansert i Stavanger og Trondheim. Etterhvert som disse tjenestene ekspanderer håper vi å kunne følge med på veksten.

På sin egen nettside tar Lokalbrygg 99 kroner for frakten inntil 1200 kroner. Over denne verdien er det fri frakt.

Vi har en gjennomsnittlig ordreverdi på ca. 750 kroner, og vi ser at det er mange kunder som utnytter muligheten til å kjøpe inn en hel kasse når de først handler hos oss. Når det kommer til levering av øl avhenger mye av vekt.

Arrangerer ølfestival

Selv har ikke Tomter erfaring med håndverksøl fra før, men bakgrunn innen digital markedsføring. Med seg på laget har han derfor fått med seg Jørn Idar Kvig produktsjef, som har kompetanse på området. Totalt er det nå fire personer som jobber med Lokalbrygg.no.

Jeg har ingen erfaring med håndverksøl fra før, så det er vår produktsjef som sitter på det ølfaglige. Mye av fokuset er derfor å bygge opp mer kompetanse i bedriften.

Samtidig som det kreves salgsbevilgning for å selge alkohol er det også andre utfordringer knyttet til denne typen virksomhet, da det ikke er lov og markedsføre alkoholholdig drikke og at man som nettbutikk må overholde angitte tidspunkter for levering.

Det er en del lover og regler å forholde seg til ja. Det er ikke lov å markedsføre alkohol i Norge, så det gjør såklart markedet veldig krevende. Men vi fokuserer på å lage mye godt innhold, hvor vi skriver om stiler av øl og ulike bryggerier fremfor enkeltprodukter.

I tillegg til dette er også Lokalbryggs ølfestival rett rundt hjørnet. Dette blir i følge Tomter Norges første digitale ølfestival noensinne, der kundene kan kjøpe festivalbillett sammen med en smakskasse av ulike øltyper.

Så langt har vi solgt 400 billetter, noe vi er veldig godt fornøyd med. Dette har vi jo heller ikke kunne markedsføre.

Månedlig ølkasse

Det den norske gründerbedriften satser mest på er imidlertid et abonnement, hvor man kan velge mellom å få 6 eller 12 øl levert hver måned. Det er mulig å bestille enten “ølkassa” eller “øl- og matkassa”, der man også kan få med et knippe matoppskrifter.

Ølabonnementet er absolutt det vi satser mest på. Det er enklere når det kommer til plukk og pakk og ikke minst levering. Men man kan selvfølgelig også bestille én gang om man vil det. Akkurat nå har vi ca. 50/50 på abonnement og single ordre.

I fjor omsatte Lokalbrygg for 1,2 millioner kroner og Tomter anslår at de har rundt 3000 kunder per dags dato. I år har selskapet tidligere meddelt at planen er å minst tidoble omsetningen.

Så langt har det gått utrolig bra med oss og vi har hatt sterk vekst siden august. Salg av øl er veldig sesongbasert og vi så blant annet et stort oppsving før jul, noe som også kommer av julekalenderen vi hadde. Nå som det går mot sommer forventer vi et oppsving igjen.

Enn så lenge er det Norge som gjelder for Lokalbrygg, men å se mot nabolandet er ikke umulig på sikt.

Sverige har jo ganske lik alkoholpolitikk som Norge, så det er ikke utenkelig at vi vil se på dette markedet etterhvert. Men akkurat nå er det absolutt bare Norge vi satser  på.

Hvordan tror du markedet for å handle øl på nett kommer til å utvikle seg fremover?

Vi regner med at dette vil få en betydelig vekst fremover og forventer som sagt å tidoble omsetningen i 2021. Det med å handle kvalitetsøl på nett og få det levert hjem er noe vi er helt sikre på at vil fortsette å være en sterk trend også etter pandemien, sier Tomter og avslutter:

Last Mile-delivery blir viktig fremover. Rask hjemlevering er helt klart noe kundene foretrekker og jeg tror det er mange som setter pris på å få øl levert på døra i løpet av 30 minutter. Dette er et marked Lokalbrygg ønsker å ta, innen salg av håndverksøl.

Del artikkel: