Det er knappe fem år siden den britiske dagligvarekjeden Iceland etablerte seg i Norge. I løpet av årene har kjeden telt seks butikker her til lands, i tillegg til nettbutikk, men med tiden har flere butikker måttet stenge. Nå lukkes dørene til ytterligere to butikker og Iceland sitter igjen med én fysisk butikk på St. Hanshaugen i Oslo.
Dette skriver Nettavisen, som har vært i prat med Geir Olav Opheim, sjef for dagligvarekjeden Iceland Mat.
Vi har tapt så mye penger på det her, så nå gir vi opp. Dette er et stort tap for norske forbrukere, og beklagelig overfor forbrukerne, sier Opheim til avisen.
De tre faktorene som har bidratt til nedleggingen av butikk etter butikk skal være et vanskelig leiemarked med negative servitutter, økte importkostnader etter Brexit samt dårlige innkjøpsbetingelser av leverandørene.
"Gir opp fysiske butikker"
Opheim mener nedleggelsen vil svekke konkurransen i dagligvarebransjen.
Vi har valgt å fokusere på den ene butikken vi har. Pluss salg vi har via nett og kundene vi har via grossist. Istedenfor å jage etter å få tak i butikklokaler. For det er umulig. Gir vi opp fysiske butikker inntil videre, sier Opheim.
Siden etablering i 2018 har dagligvarekjeden hatt to butikker i Oslo samt filialer i Bærum, Asker, Larvik og i Sørlandsparken.
Siste offentlige regnskap gjelder 2021 og viser til en omsetning på 41 millioner kroner med et negativt driftsresultat på -13,4 millioner kroner.