Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Utsolgte julevarer preger Europris fjerde kvartal – vil kjøpe opp svensk lavprisaktør

Foto: Netthandel
Ble utsolgt tidlig i sesongen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Torsdag morgen presenterer Europris sin rapport for fjerde kvartal 2023. Den er preget av det selskapet selv kaller blandede resultater.

For selv om kampanjene gikk godt, og produkter innen segmentet basisvarer solgte like bra som i andre sesonger, var det ett punkt lavprisaktøren bommet på. De hadde ikke kjøpt inn nok julevarer.

Julesesongen er viktig for prestasjonene i fjerde kvartal. I ettertid er det klart at konsernet hadde brukt for konservative estimater for enkelte sesongbaserte bestselgere og dermed så vi at disse ble utsolgt tidlig i sesongen. Det hadde en negativ effekt på både salg og marginer, skriver Europris i sin kvartalsrapport.

ANNONSE

Om juleblemma opplyser Europris at noen av bestselgerne rett og slett leverte bedre enn forventet, og at de derfor ble utsolgt tidlig i sesongen.

Omsetningen i kvartalet økte med 1,2 prosent mot samme kvartal i 2022, og endte på 3,072 milliarder kroner. Driftsresultatet (ebitda) viser 732 millioner kroner, hvilket er en nedgang på 28 millioner fra samme periode i fjor.

Resultatet før skatt endte på 541 millioner kroner. Dette er en nedgang på 21 millioner fra samme periode i fjor.

Markedet er for tiden veldig prisfokusert, og vi promoterer aktivt produkter som er relevante for forbrukerne. Vi ser at kundene setter pris på dette, og at de finner fremsiden på vårt kampanjehefte stadig viktigere. Året 2023 ble stort sett som forventet, og jeg er fornøyd med vår operasjonelle ytelse og det faktum at vi gikk ut av året med sterk kontantfremgang, kommenterer Espen Eldal, administrerende direktør i Europris, i rapporten.

Kjøper svensk lavprisaktør

Rosinen i pølsa denne gangen må være Europris sin avgjørelse om å kjøpe opp en av Sveriges største lavprisaktører, ÖoB.

I rapporten opplyser Europris at de har skrevet ned 43 millioner kroner på deres 20 prosent andel i ÖoB. Dette skal være grunnet svakere salg hos den svenske lavpriskjeden. Samtidig en verdi på 102 millioner kroner, "for den gyldige opsjonen til å erverve de resterende 80 prosentene".

Europris har besluttet å utøve sin opsjon på å kjøpe de resterende 80 prosentene av den svenske forhandleren ÖoB. Styret er fascinert av mulighetene dette gir for nordisk ekspansjon. Styret er overbevist om at dette vil fungere som en plattform for videre vekst og skapelsen av betydelige aksjonærverdier, står det skrevet i kvartalsrapporten.

Öob har over 80 butikker i Sverige. Ifølge vår søsteravis Ehandel.se, klarte ikke kjedens resultater å holde tritt med økt omsetning. I 2022 omsatte Öob for 4,052 milliarder svenske kroner, med et driftsresultat (ebit) på 60,6 millioner kroner samme år.

Del artikkel: