Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Vant ikke frem – milliongebyr til Blush, Blivakker og Coverbrands

Einar Øgrey Brandsdal, gründer og daglig leder i Blivakker.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

De høyeste gebyrene Forbrukertilsynet har gitt for denne typen lovbrudd.

ANNONSE

I april 2022 varslet Forbrukertilsynet milliongebyr til Blivakker, Blush og Coverbrands. Forbrukertilsynet mente de tre aktørene alle hadde brukt førpriser som ikke var reelle i markedsføringen under Black Friday og Cyber Monday i 2021.

I juni 2022 fattet Forbrukertilsynet vedtak mot de tre aktørene. Blush, Blivakker og Coverbrands klaget vedtaket inn til Markedsrådet, som nå har behandlet ferdig saken. De gir i all hovedsak medhold til Forbrukertilsynet, og kosmetikkaktørene er ilagt både overtredelsesgebyr og forbudsvedtak med tvangsmulkt for brudd på markedsføringsloven.

BliVakker får 3 millioner i overtredelsesgebyr og 4 millioner i mulkt/forbudsvedtak. Blush får 1,5 millioner i overtredelsesgebyr og 3 millioner i mulkt/forbudsvedtak. Coverbrands fikk 700 000 i overtredelsesgebyr og 1,5 i mulkt/forbudsvedtak.

Det skal ikke lønne seg å bryte loven. For at næringsdrivende skal ta reglene på tilstrekkelig alvor, ser vi behov for å øke gebyrene sammenlignet med tidligere praksis, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet, i en kommentar på Forbrukertilsynets sider.

Forbrukertilsynet gjør et poeng av at tidligere vedtak ikke har hatt tilstrekkelig allmennpreventiv effekt og dette er de høyeste gebyrene Forbrukertilsynet har gitt for denne typen lovbrudd. Dette etter at Markedsrådet har redusert gebyrene i forhold til Forbrukertilsynets påstand.

Del artikkel: