For noen uker tilbake ble det klart at Varner legger ned Urban-konseptet for å satse på nettbutikken Junkyard, som ble kjøpt opp av motekonsernet i 2019.
Nå meddeler Varner at 26 Urban-butikker omprofileres til Junkyard-butikker. Her skal det være fokus på omni og digitale skjermer med innhold og inntrykk fra nettbutikken.
LES OGSÅ: Junkyard blir norsk - kjøpes opp av Varner
Lanseringen sammenfaller med åpningen av butikken på Karl Johan, som får et helt nytt interiørdesign-konsept. Ytterligere to butikker får helt ny innredning når de åpner i mars og april, og i de resterende vil det være mindre justeringer sier Jonas Moberg, Brand Director i Junkyard, i en pressemelding.
Junkyard ble startet i 2002 som en liten skatebutikk i Trollhättan i Sverige, og har gjennom årene vokst til Nordens største aktør innen streetwear. I Norge har Junkyard vært en nettbutikk siden 2009, men nå får selskapet også en fysisk tilstedeværelse med butikker i hele landet.
Urban har et godt etablert butikknett og personale, som nå vil fortsette i Junkyard-kjeden. "Skate" og "Snow" er en viktig del av Junkyard-konseptet, hvor man vil fortsette å skape relasjoner med utøvere, artister og profiler også i fremtiden.
Ikke alle Junkyards varer kan vises i butikkene, men vi vil presentere et kuratert utvalg av det beste innen streetwear og utvikle konseptet basert på det, sier Jonas Moberg.
I begynnelsen av mars åpner dørene til butikkene opp, til tross at den blir noe nedtonet og annerledes i forbindelse med den pågående pandemien.
Vi regner med at verden med tiden kommer tilbake til en slags normal tilstand, hvor det blir trygt for mennesker å omgås hverandre igjen. Frem til det kommer vi ikke til å legge opp til store ansamlinger i butikk, men minner heller om at kundene gjerne får handle hos oss i nettbutikken – hvor vi alltid er åpne og har business as usual, avslutter Jonas Moberg.