Endringer i folks handlemønster ligger til grunn når Vipps spår at gårsdagen kan være landets siste år med Black Friday som fenomen. Selv om Black Friday er årets største handledag, muligens også den største noensinne når vi ser på tallene fra i går, har nordmenn handlet jevnt og trutt hele uka.
Vi har gått fra Black Friday som årets største shoppedag til en hel uke der netthandelen ligger på rekordnivåer. Det har vært 120 prosent flere kjøp med Vipps på nett denne uken enn i forrige Black Week. Og når vi sammenligner årets Black Friday med fjorårets, så passerte vi i ettermiddag andelen kjøp som ble gjort i løpet av hele dagen i 2020, sier Vegard Heir, kommersiell leder i Vipps, i en pressemelding fredag ettermiddag.
Heir mener Black Friday som fenomen er svekket til fordel for Black Week. Årsaken skal ifølge den kommersielle lederen være økt oppmerksomhet rundt bærekraft, samt at færre virksomheter kjører Black Friday-kampanjer på samme måte som tidligere år.
LES OGSÅ: Vipps spår tidenes Black Week: "Går mot ny toppnotering"
I år har vi dessuten blitt oppfordret til å starte julehandelen tidligere på grunn av utfordringer med tilgang til varer og frakt. Dernest har mange flere fysiske butikker tatt i bruk enkle betalingsløsninger på nett. Mange har nok også utviklet økt prisbevissthet og gjør grundigere research rundt lokketilbud, som igjen reduserer impulskjøp, sier Heir.
Betalingsløsningen registrerte en vekst på 36 prosent innen kategorien varehandel under Black Week, i tillegg til en sterk vekst i salg av billetter til sport, underholdning og andre opplevelser.
I løpet av årets Black Week er billettsalget for opplevelser seks ganger høyere enn i fjor. Selvsagt var det helt spesielle omstendigheter i fjor. En seksdobling i antall kjøp er likevel noe vi aldri har opplevd innen én kategori, og så må jeg si at det er ekstra hyggelig at folk igjen bruker penger på arrangementer, opplevelser og konserter, sier Heir.