For i underkant av ett år siden ble det klart at Schibsted ville kjøpe bruktbiltjenesten Nettbil. Nå meddeler Konkurransetilsynet at de vurderer å gripe inn mot foretakssammenslutningen mellom de to.
Det norske markedet for nettbaserte formidling av bruktbiler har få aktører med Schibsted-eide Finn.no som den klart største aktøren i Norge. Nettbil er en nyere aktør i markedet som har hatt en sterk vekst de siste årene.
Det er Konkurransetilsynets oppfatning at oppkjøpet fjerner det økende konkurransepresset Nettbil utøver på Finn, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese.
Gjennom foretakssammenslutningen mellom Schibsted og Nettbil mener Konkurransetilsynet at markedet for nettbasert formidling av bruktbil bli ytterligere konsentrert.
Vi frykter at privatpersoner som ønsker å selge bilen sin på en nettbasert markedsplass får færre konkurrerende aktører å velge mellom. Redusert konkurranse i markedet vil kunne føre til et dårligere tilbud til forbrukerne, for eksempel gjennom høyere priser, redusert kvalitet eller svekket innovasjon, sier prosjektleder Therese Halvorsen.
Etter konkurranseloven har selskapene nå 15 arbeidsdager på å kommentere Konkurransetilsynets vurderinger i varselet. Tilsynet har deretter 15 arbeidsdager til å treffe endelig vedtak i saken. Frist for et endelig vedtak er 11. november 2020.