Etter å ha jobbet med små og store merkevarer i blant annet USA, og vokst opp med økologisk frukt og grønt fra familiens småbruk, fikk Caroline Heyerdahl idéen om å lage sin egen serie med vaskemidler.
Det spesielle med vaskemidlene til Heyerdahl er at de er veganske og benytter plantebaserte tilsetningsstoffer, som skal være både et tryggere og grønnere alternativ.
Det er ikke lett å tenke selv bestandig, men møtet med hvilke vaskemidler som sto i norske butikkhyller, gjorde tanke om til handling. Det var alt på U: fra uskjønt til ufyselig, og tanken om å endre både innhold og forpakninger var plantet. To år senere var C, en grønn tornado, på det norske markedet, sier Heyerdahl til Ehandel.
Heyerdahl Handel A/S ble stiftet allerede i 2008. Først som distributør av seriene Rudolph Care, Daylesford Organic, Balm Balm, Patyka, Balance me og Renée Voltaire helsekost.
Vi var tidlig ute med økologiske kremer og mat, og jeg ønsket etterhvert å lage min egen serie. For å kunne bestemme selv og lage gode saker for norske hus og hytter. Idéen er en blanding av alt jeg har kommet over på min yrkesvei, nemlig bakgrunnen i L’Oréal, Sanofi /YSL, og Norges Eksportråd i New York. Sammen med en grønn barndom med hardt arbeid i helgene på familiens småbruk, så var dette en grunning før jeg stilte meg spørsmålet: hvorfor må vaskemidler være så uskjønne og fulle av unødvendige kjemikalier og lukte ufyselig? I New York så jeg noen få brands som gjorde litt med dette, men det var veldig brunt og lite lekkert, en amerikansk venninne tipset meg om et merke i California, og jeg tenkte hvis de kan, kan kanskje jeg?
I dag holder selskapet med to fulltidsansatte til på hjemmekontor i Drammen. Produksjonen skjer i Vest-Europa - hovedsakelig Frankrike og Storbritannia, men også Polen, Danmark og Tyskland. For å løse logistikken brukes det et tredjepartslager, samtidig som all digital utvikling og design outsources.
Det går så det skummer, vi hadde en omsetning på 9,5 millioner i fjor og ligger 30 prosent over budsjett i år, så vi holder oss fast, forteller Heyerdahl om salget så langt.
Nytt samarbeid med Morgenlevering
I tillegg til egen nettbutikk selges C soaps gjennom flere store nettbutikker, og gikk nylig inn et samarbeid med Morgenlevering.no. Dette er frokosttjenesten til Schibsted og Amedia, som stadig utvider med flere produktkategorier.
De er frempå og er tidlig ute, det liker vi, for det var vi også. Jeg opplever dem som lette og spesifikke, det virker som de kjenner kundene godt. Foreløpig selger vi kun duftlys uten parafin, gode grønne håndkremer og tilsvarende hos dem, men tror kanskje folk er klare for litt såpe og vaskemidler også etterhvert. Forbrukerne liker at vi tenker nytt, vi var også tidlig ute med Porterbuddy som tilbyr lynrask levering, andelen forsendelser med dette øker også.
Rundt 15 prosent av salget til privatbruker er via egen nettbutikk. Men det skal sies at jeg tidlig satset på teknologi i stedet for å ansette noen, det vil si at alle ordre genereres i nettbutikken, så enkeltforhandlere logger seg inn og legger inn bestilling, på samme måte som en privatperson. Videre samarbeider vi også med flere aktører som kun er på nett, som Blush, Blivakker, Cocopanda i Sverige og Danmark og Eleven.
Oppsummert ser det ut til at tilgjengelighet og tydelig kommunikasjon er en god kombinasjon for C soaps.
For å slippe å holde pusten når jeg skulle vaske badet dro jeg ut i verden igjen for å finne ingrediensene, flinke folk og en god fabrikk. Så måtte det dobbeltsjekkes at serien er effektivt, lukter kjempegodt og møter alle krav, både lovverkets og hverdagens. Vi har ikke et miljømerke på C soaps. Dette har vi valgt fordi C såper består av en stor del vann, som vi mener er unødvendig at miljømerkes. Det viktigste for oss er hvilke ingredienser vi ikke bruker. Vi er helt åpne med alt som er i C og det aller viktigste er jo de stoffene vi ikke tilsetter, avslutter Heyerdahl.