Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Vekst for handelen tross nedstenging: ”En bootcamp for norsk handel”

Direktør i Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen.
therese.karlsrud.haugen

"Fremtidens handel er digital, og fysisk"

ANNONSE

Til tross for at varehandelen har måttet håndtere uforutsette hendelser og finne nye måter å møte kundene på i pandemien, har detaljhandelen samlet sett hatt en vekst på 10 prosent så langt i år. Det viser tall fra Virke.

Etter sterk vekst gjennom hele fjoråret ga også butikknedstengninger netthandelen en ekstra boost med en vekst på 53 prosent per april i år. Men også de fysiske butikkene har opplevd god vekst så langt i år med 6 prosent vekst per april, dog med store bransjemessige og geografiske forskjeller.

De siste 16 månedene har på mange måter forsterket og akselerert endringer i kundeadferden som vi uansett har sett komme. Og handelen har spilt opp til dans og tatt fem års utvikling i ett jafs, sier direktør i Virke handel, Harald Jachwitz Andersen, i en pressemelding.

Virke mener næringen har vist høy endringsvilje og tatt stor omstillingsrisiko. Mange nye aktører har også etablert seg for å imøtekomme nye behov.

Koronaperioden har vært som en bootcamp for norsk handel. Omstilling har skjedd i rekordfart. Det gjør også at norske aktører står bedre rustet enn noen gang til å møte konkurransen fra de globale teknologigigantene, forteller Andersen.

Skal samle handelsnæringen

Andersen mener fremtiden ser digital ut, men at den fysiske butikken er langt fra død.

Framover kommer vi nok i mindre grad til å skille mellom det fysiske og digitale. Handel er handel og det digitale og fysiske kommer til å smelte sammen. Det handler om å møte kundene der de er, og tilfredsstille kundens behov for både mest mulig enkle og friksjonsfrie handleopplevelser på den ene siden og engasjerende handleopplevelser på den andre siden , sier Andersen.

Den fysiske butikken vil spille en essensiell rolle i framtidens økosystem for handel, både som arena for å inspirere, engasjere og begeistre kundene, men også som framskutte lagre for netthandel, fortsetter Andersen.

I september skal Virke samle handelsnæringen fysisk igjen, under sin årlige handelskonferanse som i år har fått navnet "Reimagine Retail".

Etter halvannet år med sosial distansering er vi klare for å samle bransjekolleger for å snakke om utfordringer og mulighetene pandemien har ført med seg og hvor vi er på vei. Sjeldent har det vært større behov for et felles samlingspunkt, tilhørighet og nettverk, enn hva det er nå, sier Andersen.​​

Del artikkel: