I året som gikk ble AMFI Madla, et kjøpesenter eid av Olav Thon Gruppen kåret til Årets Kjøpesenter 2019. AMFI Madla sammen med de resterende norske sentrene i Olav Thon Gruppen hadde en omsetning på 61,5 milliarder kroner, hvilket er en økning på 1,9 prosent sammenlignet med 2018.
Direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, Thomas E. Rønning, forteller i en pressemelding om lav ledighet og økte besøkstall.
Olav Thon Gruppens kjøpesentre leverer godt til tross for tøffere tider og nye kjøpsvaner. Vi har 9 av de 10 største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning i vår portefølje, og tre av våre sentre omsatte for over 3 milliarder i 2019. Vi økte besøkstallene og vi hadde lav ledighet i året som er gått. Kjedene og butikkene som gjør det bra er de som er flinke til å kombinere fysisk og digital retail, og som tilbyr tjenester som for eksempel Klikk & Hent, sier Rønning.
Videre forteller Rønning at sentrene hadde gode besøkstall og høy omsetning under årets Black Week, og at november og desember sett under ett viser en marginal økning i omsetningen sammenlignet med fjoråret.
LES OGSÅ: Spår en fremtid for kjøpesentrene som multifunksjonelle møteplasser
Kjøpesentre som møteplasser
I Virkes Handelsrapport 2019 ble det spådd en fremtid for kjøpesentrene som multifunksjonelle møteplasser, noe Olav Thon Gruppen også har tilrettelagt for.
Forbrukertrender er i endring og opplevelser er mer viktig enn før. Olav Thon Gruppen har derfor i 2019 pusset opp og redesignet mange av våre kjøpesentre med kino, spisesteder, trening og helsetilbud, sier Rønning.
Gruppen har bygget ut og renovert flere sentre, og direktøren forteller at de har opplevd stor suksess med å åpne hentepunkt på Sandvika Storsenter og Ski Storsenter - noe de nå vurderer å gjøre flere steder.
Fremover har vi flere store utviklingsprosjekter på gang, blant annet Triaden Lørenskog Storsenter. Senteret skal bygges ut og vil få åpne fasader ut mot gateplan for å skape mer liv i sentrum. Her bygger Olav Thon Gruppen også boliger, næringslokaler og flerbrukshall, sier Rønning.
Også sentrene i Sverige opplevde en økning i omsetningen i 2019. Olav Thon Gruppen eier og forvalter 12 svenske kjøpesentre, hvorav 10 rapporterte inn tall i 2019. Rønning oppgir at den totale omsetningen på disse 10 sentrene ble 14,3 milliarder svenske kroner, noe som gir en omsetningsvekst på 3,1 prosent sammenlignet med 2018.
LES OGSÅ: Olav Thon tror på kjøpesentre tross fallende resultater