For en måned siden skrev vi om den norske barneustyrskjeden Barnas Hus, som hadde levert sitt beste resultat noensinne i 2020 og økt omsetningen med 10 prosent. Litt senere kom tallene fra den svenske konkurrenten Jollyroom, som kunne melde om en vekst på 50 prosent i Norge under årets første halvår.
Nå tyder mye på at begge selskaper forventer ytterligere vekst, som følge av at det fødes flere barn.
Vi har ingen offisiell statistikk som bekrefter hypotesen vår, men slik vi ser det, må det ha blitt født flere barn, sa Mattias Jacobsson, administrerende direktør hos Jollyroom, i en pressemelding.
Jollyroom har estimert en omsetning på 3 milliarder kroner i 2023 og regner med at det norske markedet vil stå for én milliard av den totale summen.
LES OGSÅ: Jollyroom leverer enorm tilvekst i Norge - skal bli størst
"Tror barnefødsler vil gi mer salg i år"
Ferske tall, som E24 har fått tilgang til, viser også at veksten har fortsatt for Barnas Hus i første halvdel av 2021.
I første halvår har vi omtrent fem prosent vekst siden i fjor, sier daglig leder i Barnas Hus, Lasse Erik Moen, til avisen.
Moen tror at flere barn vil fortsette å øke salget av barn- og babyutstyr. Selskapet, som nå har 28 fysiske butikker og nettbutikk i Norge, har dessuten et mål om å doble nettsalget i løpet av få år.
Vi tror at barnefødsler vil gi litt mer salg i år enn i fjor, men med en litt dårligere juli i år, sier Moen.
LES OGSÅ: Tidenes beste resultat for Barnas Hus - vil doble nettsalget