Virkes julehandelsprognose anslÃ¥r at vi kommer til Ã¥ handle for 57 milliarder kroner i november og 63 milliarder i desember, noe som er en samlet økning pÃ¥ 10,5 prosent fra i fjor. Â
Prognosen, som er utført av Kvarud Analyse pÃ¥ oppdrag for Virke, viser at bare i desember vil hver og en av oss bruke 11 760 kroner pÃ¥ julehandelen i Ã¥r, over 1 100 kroner opp fra i fjor. Â
LES OGSÃ…: Ekspertene om Black Friday: "En ekstrem belastning"
Dette er annerledesÃ¥ret, og julehandelen er intet unntak. Koronapandemien og stengte grenser bidrar til at vi forventer historisk vekst i Ã¥rets julehandel. Samtidig er det store forskjeller pÃ¥ tvers av bransjer og geografi, og en del virksomheter sliter tungt nÃ¥ som smittevernstiltakene er strammet inn i igjen, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke handel, i en pressemelding.Â
Vinnerne i Ã¥rets julehandel er mat og drikke, elektronikk, lavprisbutikker med bredt vareutvalg og netthandel. Sentrumshandelen i de største byene, hvor bransjer som klær, sko og mote utgjør en stor del av bildet, vil fÃ¥ det tøft pÃ¥ grunn av at sÃ¥ mange sitter pÃ¥ hjemmekontor. Â
De som lever av det vi putter i kroppen og i hjemmene vÃ¥re gjør det godt, mens de som lever av det vi putter pÃ¥ kroppen sliter. Klær, sko og mote har vært hardest rammet av koronakrisen til nÃ¥ og hadde virkelig trengt tidenes julehandel, sier Andersen. Â
15,5 milliarder på Black Week
Slik man har sett tidligere, vil julehandelen fortsette Ã¥ flytte seg mer fra desember til november. I fjor utgjorde novemberhandelen 47,2 prosent av detaljhandelen i Ã¥rets to siste mÃ¥neder. I Ã¥r er det antatt at andelen vil øke til 47,6 prosent. Â
Under årets Black Week anslår Virke en omsetning på 15,5 milliarder kroner, som er 1,5 milliarder mer enn i fjor. Samtidig forventer man et fall på selve Black Friday med 10 prosent til 3,3 milliarder kroner.
Utviklingen til en hel tilbudsuke har skjedd over mange Ã¥r. Pandemien vil antagelig forsterke denne utviklingen med at de gode tilbudene spres over hele Black Week, og dager ellers i november. Kampanjedagene i november blir bare viktigere, og mange vil nok handle mer pÃ¥ nett, sier Virke direktøren.Â
NHO har tidligere anslått 126 milliarder kroner i årets to julemåneder, mens Oslo Handelsstands Forening har estimert 117 milliarder kroner.