ANNONSE

Verdens største nettmatbutikk stenger netthandelen

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

For mange ordre og for mye hamstring.

 

ANNONSE

Norske Kolonial.no har allerede merket et høyt trykk av bestillinger de siste ukene, og åpnet nylig en helt ny nettbutikk med ferdige matkasser for å møte den høye etterspørselen. Samme trykk merkes også blant nettmataktører i Sverige og Danmark.

LES OGSÅ: Kolonial.no møter den store pågangen med ny nettbutikk

Hvis man besøker danske Nemlig.com møtes man med et køsystem som forteller oss at det nå er "ekstraordinært mange besøkende". Når vi besøkte nettsiden var det 139 personer foran oss i kø.

Britiske Ocado er i følge seg selv verdens største rendyrkede nettmatbutikk, så hvordan går det for dem tenker du kanskje? Salgsmessig veldig bra, men tidligere i uken måtte selskapet rett og slett stenge både sin nettside og app. Kundene blir nå møtt med beskjeden “Access temporarily suspended”.

Skal levere til over 170 000 husstander

Trykket ble for stort og Ocado meddeler nå at man de neste dagene skal kjøre ut bestillinger til over hundre tusen husstander i Storbritannia.

Vi er fullbooket og har nå nådd makskapasitet. Vi kommer til  å levere til over 170 000 husstander i løpet av de neste fire dagene, skriver Melanie Smith, daglig leder hos Ocado, på selskapets nettside.

LES OGSÅ: Coronaviruset fører til mer frokost på døra: "Økte med 43 prosent"

Innfører rasjonering

Nettbutikken og appen skal dog åpnes igjen på lørdag om alt går etter planen, men det blir med store forandringer. Rasjonering kommer til å bli innført og man kommer også til å blokkere de som forsøker å hamstre varer.

Vi håndterer en helt forbløffende trafikk til vår nettside akkurat nå og større etterspørsel på produkter og leveringer enn vi kan møte. Vår første prioritering må være å holde vår tjeneste i gang og gjøre jobben vår når det kommer til å gi landet mat, sier Melanie Smith, og avslutter med:

Takk for din tålmodighet og forståelse ved denne utfordrende tiden.

Del artikkel: