ANNONSE

Vi prioriterer fortsatt julen — stor økning fra fjoråret

Administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, Bernt Apeland // Foto: Virke
Julehandelen ble mer lønnsom enn Black Week.
Elisabeth Dahl Skjervheim

Nå som vi beveger oss bort fra adventstid og julepynt og inn i det nye året har Virke tatt en nærmere titt på hvordan julehandelen faktisk gikk i 2023. Tidligere har de pekt på at vi fremdeles er like handlevillige, til tross for trangere tider.

I en helt ny rapport viser Virke til en stor økning, sammenlignet med fjoråret.

ANNONSE

Rapporten er utarbeidet av Kvarud Analyse for Virke og baserer seg på omsetningstall fra 219 kjøpesentre i Norge. I den kommer det frem at omsetningen på kjøpesentrene økte med 17,3 prosent i uke 51, sammenlignet med tilsvarende uke i 2022.

Butikkhandelen økte med 15,0 prosent, samtidig som sentrenes øvrige virksomheter økte med 18,9 prosent.

Det er en solid avslutning på årets julehandel. Vi vet at hele desember, og spesielt siste uka før jul er svært viktig for den totale omsetningen for handels- og tjenestenæringen, hvor mange har hatt det tøft det siste året, sier administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, Bernt Apeland og fortsetter:

Til tross for tøffere økonomiske tider, så ser det ut til at folk har prioritert julen. Den generelle prisveksten har også bidratt til økt omsetning for handelen.

Ifølge Virke skyldes økningen i hovedsak at vi hadde én ekstra handledag, sammenlignet med siste uke før jul i 2022.

Det er likevel verdt å merke seg at uken før jul viste seg å bli langt viktigere for handels- og tjenestenæringen enn Black Week.

Black Week og Black Friday har avtatt noe, og tilbudene spres mer utover i november og desember. Mat og drikker trekker opp omsetningen i desember betydelig, da det ikke er like mye kjøp av mat og drikke under Black Week, sier Apeland.

Del artikkel: