I september i fjor lanserte KLP Eiendom konseptet POPPOPP i et forsøk på å tilgjengeliggjøre ledige butikklokaler for nystartede bedrifter og gründere. Slik skulle man få et fysisk utstillingsvindu for sine produkter og prosjekter – uten å måtte binde seg til lange leieavtaler.
Nå tas POPPOPP et steg videre i gallerikonseptet Fusion Gallery. I samarbeid med den norsk-danske retailtech-bedriften Spotly stilles i høst Glasmagasinets ledige lokaler tilgjengelig for kreative kunstnere og gründere. Salget til kundene skal skje via QR-koder og en ny techløsning, hvor gründerne og skaperne sitter igjen med hele fortjenesten uten fordyrende mellomledd.
Vi senker terskelen for kreative bedrifter til å teste produkter i fysisk varehandel. At et av Oslos eldste varehus gir plass i lokalene sine til dette konseptet er inspirerende, sier gründer i Spotly, Martine Moflag, i en pressemelding.
Det er altså norske Moflag som står bak deleplattformen Spotly, stiftet i København. Via plattformen kan gründere og andre kreative hoder finne frem til ulike former for utstillingsvinduer i eksisterende butikker, sentre, kaféer, hoteller, events og lignende. Vilkårene for utstilling skal være fleksible – hvor man finner ledige spots som er tilgjengelige i alt fra én dag til lengre perioder.
LES OGSÅ: Skapte popup-univers for nyetablerte gründere: "Veldig godt mottatt"
Må våge å teste nye konsepter
Denne høsten er det blant annet håndlagde skulpturer, blåst glass og 3D-printede objekter som får plass i det nye gallerikonseptet. Også e-handelen EVIGR, som Ehandel tidligere har omtalt, skal teste konseptet med et annerledes utstillingsvindu i Glasmagasinets lokaler.
Senterleder i KLP Eiendom, Anja Løvåsen, forteller at konseptet så langt har blitt godt mottatt og at produktene vil bli stående i deres lokaler frem til jul. Samtidig påpeker hun hvordan samarbeidet med Spotly gagner dem alle.
Når markedet endrer seg, må vi støtte utviklingen og våge å teste nye konsepter. Ved å tilby fleksible vilkår, gir gårdeier KLP Eiendom en unik mulighet til denne gruppen av aktører, sier Løvåsen.
LES OGSÅ: Yoga-startup gjør suksess på nett og i butikk: "Vi ønsker å inspirere"