ANNONSE

Vil forby reklame som overvåker: ”Gjør oss sårbare for manipulasjon og svindel”

Forbrukerdirektør, Inger Lise Blyverket.
therese.karlsrud.haugen

Forbrukerrådet slår ned på "forfølgende annonser".

ANNONSE

Overvåkningsbasert markedsføring utsetter forbrukere for manipulasjon, svindel, diskriminering og personvernbrudd, mener Forbrukerrådet. De ber nå om et forbud mot reklame basert på sporing og profilering.

Forbrukere blir daglig utsatt for kommersiell overvåkning når de beveger seg rundt på nett, hvor informasjon blir benyttet til målrettet reklame. I en ny rapport peker Forbrukerrådet på de negative konsekvensene av denne forretningsmodellen og ber sammen med 55 organisasjoner, norske myndigheter og EU om å vurdere et forbud i forbindelse med reguleringen «Digital Services Act».

Innsamlingen og sammenstillingen av informasjon om oss bryter ikke bare med vår rett til privatliv, men gjør oss sårbare for manipulasjon, diskriminering og svindel. Dette skader både oss forbrukere og samfunnet som helhet, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket, i en kommentar.

I en undersøkelse YouGov har gjennomført for Forbrukerrådet, sier forbrukere at de ikke ønsker denne type overvåkning mens en av ti er positive til at kommersielle aktører samler informasjon om en på nett. Kun fem synes annonser basert på personlig informasjon er greit.

Selv om det kan være fordeler med persontilpassede tjenester, ønsker de færreste av oss å bli overvåket på nett, eller motta reklame som er basert på denne informasjonen. Dette samsvarer med lignende undersøkelser i Europa, og er et viktig signal til myndighetene som nå ser på hvordan internett skal reguleres, sier Inger Lise Blyverket.

EU-parlamentet og det europeiske Datatilsynet har også tatt til orde for at overvåkningsbasert markedsføring bør fases ut og forbys. En rekke forbruker- og menneskerettsorganisasjoner i USA har dessuten gått sammen for å be om et lignende forbud.

Mener det finnes alternativer

Forbrukerrådet mener det finnes alternativer som ikke baserer seg på overvåkning av forbrukere, og som samtidig gir annonsører og innholdsleverandører oversikt og kontroll over hvor annonser vises og hvilke annonser som presenteres.

Det er fult mulig å selge reklameplass uten at det er basert på inngående informasjon om forbrukere. Her finnes det allerede løsninger hvor reklamen presenteres i en relevant kontekst, eller at forbrukere selv oppgir hva de ønsker reklame for, sier Inger Lise Blyverket.

Et forbud vil også legge grunnlaget for et mer gjennomsiktig annonsemarked, hvor det blir mindre behov for å dele inntektene med tredjeparter, slik som datameglere. Det gjør at annonsører og innholdsleverandører får økt kontroll og beholder en større del av kaka.

Del artikkel: