ANNONSE

Villoid vokser i tøff bransje - i rute til 100 millioner

Timothy Scully, Andreas Kristiansen, Sofia Bråthen, Jeanette Dyhre Kvisvik, Thea Buurskov og Jarle Snertingdalen fra Villoid.
therese.karlsrud.haugen

Kritisk til ny tollgrense.

ANNONSE

Nettbutikken Villoid, som satser fullt på merkeklær til kvinner, solgte for 21,5 millioner kroner under sitt første driftsår i 2019 og opplevde en omsetningsvekst på over 400 prosent i fjerde kvartal. 

Vi omsatte like mye på Black Friday i 2019 som vi gjorde hele november i 2018. Januar i år landet dessuten på rundt en tredobling mot fjoråret.  Det gir oss mer selvtillit for det kommende året, sier Andreas Kristiansen, markedssjef i Villoid, til Ehandel. 

Selskapet har tidligere kommunisert et mål om å nå 100 millioner innen få år. I 2020 forventer de å doble fjorårets salg til 40 millioner kroner. 

100 millioner er et høyt mål på kort tid, men vi er i rute. Om vi fortsetter å jobbe målrettet og bevisst hver dag, kommer veksten gradvis.

Selv har Kristiansen vært med på å bygge opp nettsuksessen Milrab, som også passerte 100 millioner kroner mens han jobbet der. 

LES OGSÅ: Den norske B2B-suksessen omsetter nå for 150 millioner kroner

Ekspansjon under vurdering

Villoid har på sin side fått en “flying start”, med forhistorie som moteapp i USA og Storbritannia samt influenser Alexa Chung på eiersiden. Det har gitt selskapet en god inngang til ettertraktede merkevarer raskt. 

En av de største barrierene innenfor netthandel er å få tak i de rette merkevarene, men vi har klart og kommet inn hos merker som i utgangspunktet ikke åpner flere dører, forteller Kristiansen.

Selskapet er dessuten i gang med å vurdere hvilke grep de nå skal gjøre for å vokse ytterligere. Kristiansen nevner Sverige eller kategori for herre som mulige neste steg. 

For å nå de målene vi har, som er å bli store, så er det jo et naturlig steg å gå over landegrenser eller inn i nye kategorier. Vi vurderer flere strategiske valg, men først skal vi bli mer solide der vi allerede er.

Kritisk til ny tollgrense

Klesbransjen er en konkurranseutsatt bransje, og Villoid møter stor konkurranse både fra mindre fysiske aktører og nettgiganter. Samtidig fortviler de over den nye tollfrigrensen.

Fra 1. april vil tollfritaket på tekstiler øke fra 350 til 3000 kroner, som vil si at norske forbrukere ikke trenger å betale toll for klær under 3000 kroner når de handler fra utlandet. 

LES OGSÅ: 350-kronersgrensen forsvinner - erstattes av ny tollgrense for klær

I dag har Villoid lager og hovedkontor på Fornebu i Oslo, men ser for seg å finne noe større etterhvert. Med det nye tollfritaket, er Villoid dog usikre på hvorvidt det lønner seg å forbli i Norge. 

Det er klart at de nye tollreglene ikke er positive for norske aktører. Det er et marked hvor fysiske butikker dør og nesten all omsetning går ut av landet på nett, men fremfor å legge til rette for innenlands netthandel gjør man det enklere for de i utlandet. Det er nesten ingen grunn til å bygge opp et lager i Norge innen tekstil lenger.

God respons på klespant

Moteindustrien trekkes også frem som en av verstingene innen forurensning, og mange tester nå nye grep for å spare miljøet. For kort tid tilbake lanserte derfor Villoid "klespant". Det betyr at Villoid-kunder nå kan levere inn klær de har kjøpt i nettbutikken til pant, og motta en prosentandel av verdien på plagget som kan brukes til å handle noe annet. Klærne som pantes blir lagt ut for salg i Villoids helt nye secondhand-kategori.

Verdien på plaggene vi får inn på klespant vurderes ut i fra hvilken tilstand plagget er i, hvor kunden får igjen en prosentandel av sin ordre som hun kan handle for på Villoid.

LES OGSÅ: Skal pante kundenes klær og selge de på nett

Etter lansering av tjenesten har det vært stor interesse, som fikk en ekstra boost etter at daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik fortalte om den på God Morgen Norge på TV2 for noen uker tilbake. 

Når vi ser på forbrukeratferden har vi følt på at mange kjøper og returnerer mye klær. Vi er i en verstingindustri, men vil gjerne stå litt på begge sider og gjøre det vi kan for at kundene våre blir mer miljøbevisste. Det har vi så langt fått utelukkende god respons på, avslutter Kristiansen.

Del artikkel: