Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Vinmonopolet jobber på høygir: Trafikktallene øker både på nett og i butikk

Foto: Vinmonopolet
Handel i fysisk butikk gir trafikk i nettbutikken, forteller omnikanal-sjefen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det er dagen før dagen – og høy trafikk i Vinmonopolets nettbutikk. Og butikkene deres da, så klart. Bilder av meterlange køer som slynger seg rundt gatehjørnene er ikke uvanlig – nordmenn skal ha godt i glasset til nasjonaldagen.

Magne Nafstad Hertzenberg, leder for omnikanal og kundereiser i Vinmonopolet, forteller til Netthandel at maidagene før 17. mai og månedens langhelger byr på mer kundetrafikk til Vinmonopolets nettbutikk og deres fysiske butikker.

ANNONSE

I de siste dagene inn mot 17. mai ser vi at trafikktallene i nettbutikken øker. Her sjekker kundene åpningstider på butikkene, og benytter nettbutikken aktivt for å orientere seg om produktene, både før og under handel i våre butikker, sier Hertzenberg, før han legger til:

16. mai var i fjor en av dagene med størst trafikk på sidene våre, og vi ser en økning i trafikken så langt i mai, målt mot mai 2023. Handel i fysisk butikk gir trafikk i nettbutikken – derfor jobber vi hele tiden med å skape en god kundeopplevelse på tvers av kanalene våre.

At Vinmonopolet har et sterkt fokus på omnikanal, er intet nytt. I år stakk de av med seieren i Netthandelsprisene, og kan kalle seg Årets Nettbutikk i kategorien stor – som inkluderer nettbutikker med en årlig omsetning på over 250 millioner kroner.

LES OGSÅ: Netthandelsprisene 2023 – årets nettbutikker er kåret: “Imponerer og inspirerer”

Planlegger i forkant

I dag velger nok de fleste likevel å legge turen til kjedens fysiske butikker.

Når vi ser på salgstallene i nettbutikken ser vi at noen kunder planlegger i forkant, og bestiller uken før 17. mai, slik at de får de varene de er ute etter i god tid. Vi ser også at det er en del kunder som bestiller varer i nettbutikken som befinner seg i butikkhyllene våre i dagene rett før merkedager som 17. mai – her finner vi nok kunder som er ute etter ett eller flere spesifikke varer, men som er har dårlig tid og henter det i den butikken som har akkurat disse varene tilgjengelig, sier Hertzenberg.

Han legger til at det dessuten er en økning i interessen for alkoholfri drikke, også i nettbutikken.

I år faller jo 17. mai på fredag, så vi vil tro at det blir mye trafikk både digitalt og fysisk helt frem til butikkene stenger på torsdag ettermiddag. For oss er det viktig at det blir en fin feiring av 17. mai for alle, runder han av.

Del artikkel: