Vipps legger bak seg et finfint tredje kvartal i år. I løpet av de siste tre månedene har selskapet nådd en ny milepæl: for første gang i historien vippser nordmenn nemlig oftere til bedrifter enn til venner.
Det er faktisk gått hele syv år siden Vipps ble lansert. Siden den gang har verbet "å vippse" blitt en del av dagligtalen. Etter hvert som stadig flere nettbutikker legger til betalingsløsningen i checkout vokser også andelen som vippser til bedrifter.
I snitt har 45 nye utsalgssteder lagt til Vipps i checkout hver arbeidsdag gjennom andre kvartal i år.
Dette er vår viktigste milepæl innen betalinger så langt. Folk kommer i stadig større grad til å forbinde Vipps med betaling, uavhengig av hvem mottakeren er. Det er jo også helt riktig i og med at vi vippser til både folk – og nå altså enda oftere til bedrifter, sier Vipps-sjef Rune Garborg i en pressemelding.
Ifølge Garborg har dette vært målet helt siden selskapet ble startet. Det er tross alt her de tjener mest penger.
Helt siden dag én har det vært et mål at bedriftsbetalinger skal utgjøre det største stykket av betalingskaken, da bedriftsbetalinger genererer de største inntektene for selskapet. Nå er vi der, målt i antall transaksjoner. Fremover blir jobben å gjøre bedrifts-kakestykket enda større, sier Garborg.
LES OGSÅ: Slik skal Vipps sikre butikkene bedre kundedata
Vipps-betalinger på nett øker
Så langt i år har Vipps-betalinger på nett økt med 32 prosent. Antall utsalgssteder på nett med Vipps ligger på 29 prosent. Garborg mener veksten, som skjer i en tid hvor flere sitter med færre kroner på konto enn på samme tid i fjor, viser at nordmenn har tillit til selskapet.
I nedgangstider blir kampen om kundene stadig viktigere. Enkle og trygge kundeopplevelser og kjøpsøyeblikk er nødvendig for å konkurrere i dagens marked. Veksten vi opplever er et uttrykk for at forbrukere og bedrifter stoler på Vipps som en trygg og enkel betalingsløsning, avslutter Garborg.