Julehandelen i år ga omsetningsrekord, og mens omsetningen i korthandelen økte med 1 prosent - økte varehandelen på nett med Vipps med hele 178 prosent.
Det er overraskende at omsetningen i varehandelen øker i en så spesiell tid. Det som imidlertid er veldig annerledes i år er den enorme netthandelsøkningen. Den kan både forklares med en generell trend hvor folk handler mer på nett, og pandemien som gjør at flere holder seg hjemme, sier Vegar Heir, leder for salg og kunde i Vipps, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Betalingsgigant tar over kortbetalingene for Vipps
Nordmenn har uten tvil vært mer gavmilde med pakkene under treet i år. Det er 9 prosent færre korttransaksjoner i fysisk handel i år, dette gjennom de tre første ukene i desember. Til gjengjeld er beløpene omtrent 11 prosent høyere for hvert kjøp.
Veldig mange sitter på hjemmekontor og tilbringer dagen hjemme. Da er det større terskel å reise ut til butikkene og mindre terskel for å handle på nett. Vi ser sterk vekst i kategorier som elektronikk, interiør og bokhandel. Det tyder på mange harde pakker under treet i år, sier Heir.
Vipps hadde dessuten en stor økning under årets Black Week, og kunne melde at omsetningen i netthandelen med Vipps økte med 132 prosent sammenlignet med fjorårets store handleuke.