SPONSET INNHOLD

Vipps, så ble nettbutikken bedre!

Redusert frafall og flere pakker som kommer frem. Slik gikk det da Mukasa Kaffebrenneri
testet Vipps Checkout i nettbutikken.

Vi starter med litt historie: Mukasa Kaffebrenneri har brukt Vipps på nett og Vipps Logg inn siden 2017. I 2019 tok de også i bruk Vipps Faste Betalinger, som gjorde det enda enklere å la kundene abonnere på ferskbrent, sporbar og rettferdig og kaffe. Og er det én ting som beskriver Mukasa er det kjærligheten til god kaffe, samtidig som hvert ledd i prosessen er ivaretatt – helt fra bonden til ferdig kopp. 

- Vi synes alltid det er spennende med nye og innovative løsninger. For oss i Mukasa er det viktig a tilby kundene de enkleste og raskeste løsningene, forteller Axel A. Korsvik i Mukasa AS. 

Mukasa tok derfor i bruk Vipps Checkout, en komplett betalingsløsning for nettbutikker, få dager etter lanseringen i starten av 2022. Tjenesten lar kundene dine betale med Vipps, akkurat slik du kjenner i dag – samtidig som den automatisk fyller ut fraktinformasjonen. I tillegg til Vipps er også kortbetaling en del av løsningen. Etter et drøyt halvår har tilbakemeldingene vært gode. 

- Særlig de faste kundene våre har lagt merke til den nye betalingsløsningen. Tilbakemeldingene er, blant annet, at de synes det er positivt at vi tilbyr kortbetaling på en enkel måte. De synes også at betalingsprosessen er som mer sømløs, sier han. 

 Kom i gang med Vipps Checkout.

Fire fordeler 

Vipps Checkout har, ifølge Axel A. Korsvik, flere fordeler for nettbutikken deres: - For det første synes vi kassasiden ser skikkelig bra ut. Designet er ryddig og enkelt, uten at det blir komplisert for kundene våre. Vi setter også pris på at funksjonaliteten er lik Vipps-produktene vi brukte tidligere, ettersom de fleste av kundene valgte å logge inn med Vipps fra før, forteller han, og trekker frem fire viktige fordeler. 

1: Helautomatisk frakt hos Bring og Postnord 

Når kundene logger inn med Vipps er Mukasa sikre på at adressen deres er korrekt. Hovedfordelen er at færre pakker komme i retur. – Vi slipper dyre gebyrer og feiladresserte pakker. Pakker med feil adresse, spesielt manglende husnummer, er redusert betraktelig etter at vi gikk over til Vipps Checkout, forteller Axel, og legger til: - Dette er positivt for kunden, oss og miljøet. 

2: Integrert løsning for kortbetaling 

I tillegg til «vanlig» betaling med Vipps, kan du med Vipps Checkout også legge til rette for betaling med kort i samme løsning. – Dette setter både vi og kundene pris på. Flesteparten av kundene har vært fornøyd med Vipps som eneste betalingsløsning, men det har vært noen som ønsker utsjekk med kort. Na kan vi tilby begge deler, sier han.

3: Bedre kundereise 

- Tjenesten har forbedret kundereisen i nettbutikken vår. Nå er det enklere og raskere for kundene å legge inn ordre på farten. Med spesielt mobile enheter har utsjekk- og betalingssiden blitt mye enklere, med bedre flyt mellom nettsiden og Vipps, forteller han. 

Til slutt peker han på prisen: - Det er en fordel at Vipps Checkout er en relativt rimelig betalingsløsning, sier Axel. Vipps Checkout har en fastpris på 2,49 %. 

Vipps som eneste leverandør 

Mukasa bruker Vipps som eneleverandør av betaling, med flere av produktene som en del av nettbutikken. – Kort fortalt vil jeg si at vi er veldig fornøyde med Vipps, rett og slett fordi tjenesten har fungert bra over flere år. Vipps er stabilt, og rettetiden er kort hvis noe skulle gå galt. Vi har også svært god dialog med underleverandører og utviklerne av Vipps plugins for WooCommerce, sier han. 

Kan dere si noe om resultatene etter å ha brukt Vipps Checkout til nå? 

- Det er enda litt tidlig for å male resultater som kan føre til en konklusjon, men: Vi ser at frafallet på betalingssiden er redusert etter vi gikk over til Vipps Checkout – noe som er kjempepositivt. Løsningen som automatisk fyller inn kundes fraktadresse har også spart oss for betydelige gebyrer fra transportørene, avslutter han.

 Kom i gang med Vipps Checkout.

 

Del artikkel: