ANNONSE

Vipps styrker satsingen på netthandel - skal redusere avbrutte kjøp

therese.karlsrud.haugen

Lanserer egen checkout.

ANNONSE

Vipps sjekker inn på checkout-markedet og lanserer det de omtaler som "markedets enkleste løsning".

Nylanseringen, som har fått navnet Vipps Checkout, inneholder både kundeidentifisering og betaling med Vipps samt muligheten til å betale med kort. Med løsningen logger kundene inn med Vipps ved utsjekk, slik at de slipper å fylle ut fraktinformasjon selv. Betalingen skjer enten med Vipps eller kort.

Målet med tjenesten er å redusere avbrutte salg. I følge Baymard Institute er flyten og designet av checkout i nettbutikkene hovedgrunnen til at så mange som syv av ti avbryter kjøpene. I netthandelsrapporten fra Nets for 2020 fremgår det også at en av ti avbryter kjøpet fordi betalingsprosessen ikke fungerer.

Vi jobber alltid mot å skape forenkling i alt vi gjør, og her fjerner vi unødvendig friksjon. Ved å kombinere innlogging og betaling får kundene i butikken en bedre opplevelse og færre kunder hopper av før kjøpet er i boks. Samtidig har det vært viktig for oss å senke terskelen for å komme i gang for bedrifter som ønsker å tilby sine produkter og tjenester på nett, sier kommersiell direktør i Vipps, Vegar Heir, i en pressemelding.

"Det skal være enkelt å komme i gang"

Siden løsningen tilbys i hovedsak gjennom Vipps’ omfattende partnernettverk, skal det bli enklere og mindre tidkrevende å komme i gang for bedrifter som ønsker å etablere en nettbutikk. 

Det skal være enkelt å komme i gang, og derfor vil Vipps Checkout være tilgjengelig hos en rekke netthandelsplatformer, og først ut er WooCommerce. Her vil nettbutikkene bare være noen tastetrykk unna markedets enkleste checkout-løsning. Med denne lanseringen gleder vi oss til å gjøre betaling enda enklere for tusenvis av bedrifter og millioner av brukere, sier Heir.

Vipps har i dag fire millioner brukere.

Del artikkel: