Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Virke forventer ikke vekst for norske nettbutikker i år

Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Foto: Virke
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

En oppbremsing i netthandelen er ikke uventet, mener sjeføkonom Haartveit.

ANNONSE

Samtidig som kles- og skobutikker gjør et comeback bremser netthandelen i norske nettbutikker ned. Dette skriver Virke i sin ferske konjunkturrapport.

En gradvis normalisering av forbruket skjer i takt med en rekke utfordringer som vekst i konsumprisene, sterk økning i strøm- og ernergipriser, inflasjon og en pandemi som fremdeles ikke er over.

Normaliseringen av vareforbruket fortsetter. Da pandemien kom, brukte vi mer penger på varer, men ikke på klær og sko. Nå som samfunnet er åpent igjen, kommer disse bransjene tilbake og tjenesteforbruket øker kraftig. Vi er på vei mot en normaltilstand, men alt er ikke som før, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke, i en pressemelding.

Virke anslår at norske nettbutikker ikke vil vokse i 2022 og peker på tilgjengelighet i alle kanaler som en forutsetning dersom man skal møte forventninger fra kundene og få flest mulig salg.

Vi fikk en enorm økning under pandemien. At det nå kommer en oppbremsing og tilbakegang, er ikke uventet. Det gjelder ikke bare i Norge, men i flere andre land som har vært nedstengt. Én av grunnene er at mange vender tilbake til de fysiske butikkene, særlig forbrukere som ønsker å se og prøve varene før de kjøper dem.

Du må være tilgjengelig i alle flater for å få mest mulig salg. Vi ser at de mer etablere kjedene, særlig innen bredt vareutvalg, nå svarer på konkurransen de får fra de rene nettbutikkene og lager løsninger for å ta opp konkurransen, sier Haartveit.

LES OGSÅ: Virke-sjefen går av: "Riktig å gi stafettpinnen videre"

Klær og sko vokser mer enn på ti år

Etter en sterk økning i januar til april i år forventer Virke en total verdivekst på 15 prosent på klær og sko i 2022.

Det har vært en voldsom oppgang i kles- og skohandelen så langt i år, som følge av at vi nå er mer ute og treffer folk. Vi tror veksten vil dempes noe fremover, men at den vil fortsette å ligge på et høyt nivå, sier Haartveit.

Del artikkel: