ANNONSE

Virke om årets julehandel - nordmenn vil bruke 122 milliarder kroner

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke
Foto: Virke
Linn Adine Andersen

Store summer går med i årets julefeiring.

ANNONSE

Nordmenn vil i løpet av november og desember legge igjen 122 milliarder kroner i norske nettbutikker og butikker. Dette er ikke mer enn tre prosent mindre enn i fjor, og fortsatt 12 prosent høyere enn i 2019. 

November og desember er viktige måneder for norsk handel, og selv om vi ser en liten nedgang fra unntaksåret 2020, så er det store summer vi skal bruke på årets julefeiring, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, i en pressemelding. 

Virke spår dessuten en liten økning på 1 prosent i netthandelen sammenlignet med 2020. I netthandelen alene vil det i følge deres prognoser brukes 10,9 milliarder kroner i løpet av årets siste to måneder.

LES OGSÅ: Nordmenn er tidlig ute med årets julehandel

Fysiske gaver trumfer opplevelser og gavekort, og i en undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av Virke kommer det frem at hele 54 prosent vil kjøpe flere eller like mange gaver som tidligere. 20 prosent av de mellom 18-29 år vil dog prioritere opplevelser.

Vi ser at det er en vekst i andelen unge som vil kjøpe opplevelser. Usikkerhet og begrensninger i tilbud gjorde at opplevelser ikke var en julegavevinner i fjor, og vi tror denne effekten fortsatt sitter i hos noen. Det er fremdeles fysiske pakker som utgjør det store flertallet av gavene vi gir hverandre, sier Kristensen.

Når det kommer til mat og drikke vil nordmenn bruke 27,6 milliarder kroner, hvilket er 5.120 kroner i gjennomsnitt per person. Dette er også 12 prosent høyere enn i 2019, men en nedgang på 7 prosent sammenlignet med 2020 - da dagligvarene opplevde rekordvekst.

Del artikkel: