Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Virke spår Black Friday-rekord

Årets Black Friday satt ny omsetningsrekord
Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke.
therese.karlsrud.haugen

Forventer 100 millioner kroner mer i år.

ANNONSE

Virkes prognoser anslår at nordmenn vil bruke 3,8 milliarder kroner på Black Friday, 29. november. Det er 100 millioner kroner mer enn i fjor, hvor det ble handlet for 3,7 milliarder kroner i både fysiske butikker og norske nettbutikker.

Black Friday har blitt en etablert handledag som mange ser frem til. Tilbudene gjelder alt fra klær til kjøkkenutstyr, som gjør at de treffer behovene til en stor andel av befolkningen. At dagen er såpass nære julen gjør også at mange griper sjansen til å gjøre et innhogg på den kommende julegavehandelen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, i en pressemelding.

Dagen som hadde sitt utspring fra USA har altså blitt en viktig norsk handelsdag, hvor stadig flere velger å handle og hvor flere aktører og bransjer også har slengt seg på med tilbud.

Black Friday slo an for fullt i Norge i 2015. Siden har gode tilbud og bred markedsføring gjort at Black Friday har etablert seg som den største enkeltstående salgsdagen i året, sier Stende.

LES OGSÅ: Snart braker det løs - Norge er klare for Black Week

Fra Black Friday til Black Week

I 2018 hentet kjøpesentrene inn 10,2 prosent av november-omsetningen sin på Black Friday. Med innføringen av Black Week har det utviklet seg til å bli en tilbudsuke som topper seg på Black Friday. I 2018 hentet kjøpesentrene 29,4 prosent av november-omsetningen sin i Black Week.

Tilbudene på Black Friday strekker seg nå ofte utover hele uken, det gir folk bedre tid til å handle og muligheten til å besøke flere butikker i løpet av uken. Innføringen av Black Friday og Black Week gjør at en del av julehandelen flyttes fra desember til slutten av november, sier Stende.

Utvidingen av Black Friday til hele uken gjør dog at veksttakten på Black Friday har avtatt de siste årene. I følge Virke hadde hele 70 prosent av kjøpesentrene økt omsetning på Black Friday, mens det i 2018 var 50 prosent som økte omsetningen.

Del artikkel: