Nesten 15 år etter at Get Inspired startet opp i en liten leilighet i Oslo, har en eventyrlig vekst bidratt til å etablere nettbutikken som en av landets største. I tillegg til at de tilbyr sports- og fritidsklær av høy kvalitet, har et sterkt fokus på brukervennlighet, kundeservice og rask levering gjort dem populære blant norske nettshoppere. Bring har tatt en prat med Landevåg om både prisen, det norske netthandelsmarkedet og kundenes krav til fleksibel levering.
Verdifull veiledningÂ
Den gjeve prisen ble delt ut til LandevÃ¥g for hans arbeid med Ã¥ forbedre ikke bare sin egen nettbutikk, men ogsÃ¥ hans vilje til Ã¥ dele erfaringer og rÃ¥d med andre i bransjen. Han forteller at en veiviser for ham er en som bÃ¥de er kunnskapsrik, erfaren og lidenskapelig – og som gledelig deler og hjelper andre for Ã¥ bli bedre.Â
– I løpet av min karriere har jeg ofte tatt kontakt med nettbutikker og enkeltpersoner for veiledning, rÃ¥d og inspirasjon. Dette har vært svært verdifullt for meg, og jeg er enig i ordtaket «de beste rÃ¥dene er gratis». Jeg har erfart at netthandelsbransjen er sjenerøs nÃ¥r det kommer til deling av kunnskap, fastslÃ¥r han.Â
Han legger til at han anser det Ã¥ bli tildelt veiviser-prisen som betydningsfull og høyt verdsatt anerkjennelse – bÃ¥de for ham selv personlig og for Get Inspired.Â
– Samtidig følger det naturligvis et ansvar for Ã¥ fortsette Ã¥ være en veiviser. Det er langt flere som har tatt kontakt for Ã¥ spørre om rÃ¥d, sparre om ulike problemstillinger og søke hjelp etter denne prisen ble utdelt.Â
Allerede 13.februar er det igjen duket for Brings kÃ¥ring av Ã¥rets nettbutikker. Ã…rets kÃ¥ring finner sted i ærverdige lokaler pÃ¥ Sentralen i Oslo. Her byr Bring pÃ¥ en kveld dekket av inspirasjon og underholdning for alle i netthandelsbransjen, og i Get Inspired har de alltid en ambisjon om Ã¥ vinne. Meld deg pÃ¥ her.Â
– Kåringen er viktig for oss på flere måter. Det tvinger oss til å hele tiden forbedre oss og fokusere på kundereisen. Det holder oss skjerpet på flere områder. Videre er det naturligvis en viktig kulturdriver for alle som jobber i Get Inspired. Vi mener dette er den gjeveste prisen i bransjen, siden kåringen skjer av en profesjonell og uavhengig jury med bred kompetanse. De gjør en nøye og helhetlig vurdering av alle leddene i en nettbutikk, sier han.
Markedet vil fortsette Ã¥ vokseÂ
Etter en kraftig volumvekst under pandemien, har netthandelsmarkedet den siste tiden vært krevende for mange nettbutikker. Etterspørselen har falt i mange kategorier, samtidig som konkurransen har tilspisset seg. Det gir i følge LandevÃ¥g lavere marginer, høyere kostnader knyttet til markedsføring og en tøffere kamp om kundens oppmerksomhet.Â
– Mange nettbutikker har investert og oppskalert som følge av vekst under pandemien, og hvis man opplever nedgang i omsetning og marginer blir det tøft. Dette tror jeg er en utfordring mange har nÃ¥.Â
Han mener at denne utfordringen bør sørge for at mange retter fokus pÃ¥ effektivitet og lønnsomhet, og finner mÃ¥ter de kan forbedre sin nettbutikk pÃ¥.Â
– Det vil jeg si er en god mulighet til Ã¥ bli bedre. Samtidig er jeg overbevist om at netthandelsmarkedet vil fortsette Ã¥ vokse i Ã¥rene fremover og ta større andel av handelen i Norge. Men først mÃ¥ vi alle komme oss gjennom en krevende periode med inflasjon, økte rentekostnader o.l som pÃ¥virker etterspørsel i bÃ¥de digital og fysisk handel.Â
Større krav fra kunder om leveringsalternativer Â
Leveringstid er viktig for kundene. Kundene forventer rask leveringstid og dersom det oppstÃ¥r forsinkelse eller endring er det viktig med informasjon om dette underveis. Det kan ogsÃ¥ oppstÃ¥ behov for kundeservice hos logistikkleverandøren, og da mÃ¥ denne oppleves som rask, effektiv og enkel.Â
I tillegg til leveringstid opplever han ogsÃ¥ at valgfrihet rundt leveringsalternativer, som pakkebokser og hjemlevering, har blitt en forventning fra kundene.Â
– Før pandemien var dette kanskje «nice to have», men det har nok endret seg. Kunden forventer Ã¥ selv kunne velge hvordan og hvor de ønsker Ã¥ fÃ¥ pakken levert. Og ikke minst er det viktig med informasjon om leveringen. Hos noen nettbutikker fÃ¥r man verken valgt hentested eller informasjon om hvilket hentested pakken blir sendt til. Da tror jeg mange kunder avbryter sitt kjøp.Â
Det er snart tid for kåringen av netthandelsprisene 2023
Hør mer fra Sindre Landevåg under netthandelsprisene 2023 før juryen belyser kriteriene for å vinne Årets nettbutikk, inkludert viktigheten av kundens kjøpsopplevelse, basert på deres egne erfaringer og testkjøp. Thomas Støkken fra Posten Bring vil dele hvordan selskapet tilpasser seg utfordringer for å gjøre det enklere for kunder å håndtere pakker, med fokus på styrket tilstedeværelse i Sverige, utvikling av Pakkeboks, forbedrede returløsninger og bærekraftige initiativer. Prisen for Årets Nettbutikk vil bli delt ut i tre omsetningsbaserte kategorier, samt en mulig ekstra pris, Juryens pris 2023, for å anerkjenne eksepsjonell innsats i løpet av året.
Bli med Ã¥ feire Netthandelsprisene 13.februar 2024 pÃ¥ Sentralen i Oslo.Â