En av Norges mest kjente nettbutikker i dag er sminkesuksessen Blivakker, som har stått for den største veksten til morsselskapet Brandsdal Group de siste årene. Men det var ikke sminke det hele startet med for gründeren Einar Øgrey Brandsdal.
I 2002 rullet han ut Netthandelen.no, som i 10 år drev med auksjoner av småvarer. Selskapet nådde sin topp i 2012 med en omsetning på rundt 440 millioner kroner og overskudd. Deretter gikk det sakte men sikkert nedover for Netthandelen, som leverte et underskudd på minus 22 millioner kroner i 2019.
Konseptet med auksjon fungerte ikke lenger og var ikke bærekraftig, da bransjen begynte å utvikle seg. Vi tapte mye penger og vurderte å legge ned, forklarer André Kjetså, som er daglig leder i Netthandelen.no, til Ehandel.
LES OGSÅ: Sminkegiganten omsatte for 1,3 milliarder - inngår kjempeavtale: "Vil løfte oss"
Gjør comeback
De siste to årene har imidlertid teamet bak Netthandelen endret fokus og greid å snu den negative utviklingen til overskudd. Nå tyder mye på at selskapet kan ha livets rett likevel.
Mens auksjonene er historie, gjør Netthandelen.no comeback innen hagemøbler og garasje-artikler til fast pris.
Vi valgte å heller legge om og satser nå fullt på hagemiljø, uten rabatter. Kundene skal vite hvilken pris som gjelder til enhver tid og ikke være usikre på om vi vil sette ned prisen om noen måneder.
Omstillingen begynte å vise positive resultater i fjor med én million kroner i pluss. Omsetningen ligger samtidig på rundt 70-80 millioner kroner.
Målet er å bygge opp en bærekraftig drift i Norge. Vi skal selge utemøbler som alle kan ha råd til, ferdig pruta og i god kvalitet. I tillegg vil vi være gode på frakt, som vi merker er en suksessfaktor i dag. Mange i den yngre målgruppen har hverken tid eller lyst til å kjøre med henger og hente møbler, men fortrekker å få de levert hjem, sier Kjetså, og legger til:
Vi leverer til hele Norge ved hjelp av Bring på 2-5 dager. Naboer kan også velge å bestille sammen og dermed spare inn på frakten.
Fornøyde kunder
Kjetså mener det er vanskelig å si hvordan coronaviruset har påvirket virksomheten, men tror det har vært positivt at nordmenn har brukt mindre penger på reiser. Samtidig har økt netthandel og stengte fysiske butikker hos konkurrentene påvirket salget noe.
Den "nye" Netthandelen har dessuten fått svært gode tilbakemeldinger gjennom Trustpilot med 4,6 av 5 mulige poeng samt over 1300 tilbakemeldinger.
Det er ikke mulig å prøvesitte møbler hos oss. Da må man dra et annet sted. Men dette er noe av det som gjør oss unike. Vi satser kun på netthandel og varer i prisklassen 5000-15 000 kroner, som alle kan ha råd til.
Vi har mange fornøyde kunder og anser utviklingen fra underskudd til overskudd samt 70-80 millioner i omsetning som et sunnhetstegn. Det gikk bra i 2020, og i 2021 forventer vi at det vil gå enda bedre, avslutter Kjetså.